موسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی

شماره 13251
سخنگوي وزارت خارجه ايران:کشورهاي حاشيه خليج فارس در بيانيه‌هاي خود آب به آسياب دشمن اصلي منطقه نريزن

سخنگوي وزارت خارجه ايران:کشورهاي حاشيه خليج فارس در بيانيه‌هاي خود آب به آسياب دشمن اصلي منطقه نريزندسخنگوي وزارت خارجه ايران با اشاره به اصرار شوراي همکاري خليج فارس به تکرار ادعاها درباره جزاير سه‌گانه ايراني، تأکيد کرد:‌ به کشورهاي حاشيه خليج فارس توصيه مي‌کنيم در بيانيه‌هاي خود آب به آسياب دشمن اصلي منطقه يعني رژيم صهيونيستي نريزند.اسماعيل بقائي در نشست خبري تصريح کرد: به لحاظ تاريخي، حقوقي و آنچه در واقعِ امر وجود دارد، هيچ ترديد و شکي درباره حاکميت ايران بر جزاير سه گانه وجود ندارد و اين بيانيه تکرار ادعاهايي است که در گذشته هم مطرح شده و ما اين ادعاها را به هيچ عنوان نمي‌پذيريم. وي با بيان اينکه ايران به دوستي خود با اين کشورها ادامه خواهد داد، يادآور شد:جمهوري اسلامي ايران از حاکميت خود با اقتدار دفاع خواهد کرد.بقائي در ادامه با اشاره به تحولات لبنان و اينکه ايران هيچ مداخله‌اي در امور داخلي لبنان ندارد، اضافه کرد: اينکه ما همواره دغدغه صلح و امنيت در منطقه را داريم و در اين ارتباط تهديدات رژيم صهيونيستي را مطرح مي‌کنيم به معناي مداخله در امور داخلي لبنان و هيچ کشور ديگري نيست بلکه اين به معناي مسئوليت‌پذيري ايران است.وي افزود: ما داراي آمادگي کامل براي گفتگو با مقامات لبنان در مورد روابط دوجانبه هستيم. ايران و لبنان داراي روابط ديپلماتيک هستند و اخيراً سفير جديد لبنان در تهران مستقر شده است.سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد روابط ايران و آژانس و نقش‌آفريني برخي از کشورها در اين ارتباط هم تأکيد کرد: تماس‌هاي جمهوري اسلامي با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از طريق مجاري متعارف و به‌طور عادي ادامه دارد.بقائي در توضيح روابط ايران با آژانس گفت: ما عضو آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هستيم، عضو معاهده منع اشاعه هستيم و بنابراين تماس‌هاي ما به صورت مستقيم عمدتاً از طريق نمايندگي‌مان در وين با مديران آژانس بين‌المللي انرژي اتمي وجود دارد و اين امر مستمر است.وي افزود: اينکه طرف‌هاي ديگر در گفتگوهاي دوجانبه با مديرکل آژانس اين موضوع را نيز مطرح کنند، امر عجيبي نيست و طبيعي است که در هر گفتگويي که به موضوعات مختلف منطقه مي‌پردازند، به اين بحث هم پرداخته شود.سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد کانال ارتباطي رسمي ايران و آمريکا هم گفت: کانال ارتباطي رسمي ما با آمريکا همان دفتر حفاظت منافع آمريکا در تهران است که توسط سفارت سوئيس اداره مي‌شود. در مقابل، کانال ارتباطي رسمي ما در آمريکا نيز دفتر حفاظت جمهوري اسلامي ايران در واشنگتن است.بقائي افزود: اينکه در اين ميان کشورهاي ديگر يا مقام‌هايي در منطقه و خارج از منطقه پيام‌هايي را منتقل کنند، امري رايج است. اما اينکه گفته شود کانال مستقيمي ميان ايران و آمريکا وجود دارد، خير.وي در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اينکه در يک سال گذشته و به‌ويژه بعد از جنگ، مواضع وزير امور خارجه در هر دو طيف سياسي با انتقادهايي مواجه شده است. از يک سو، وزير امور خارجه به انفعال و وزارت امور خارجه به عدم ابتکار در خروج از بحران سياست خارجي کشور متهم شده‌اند. ازسوي ديگر، هر بار که وزير امور خارجه شروط ايران براي از سرگيري مذاکرات غيرمستقيم با آمريکا را در گفتگو با رسانه‌هاي خارجي مطرح مي‌کنند، انتقادهايي مبني بر بروز نشانه‌هايي از ضعف يا تسليم شدن ازسوي وزارت امور خارجه مطرح مي‌شود. لطفاً توضيح دهيد که دستگاه سياست خارجي کشور براساس چه معيارها و دستورالعمل‌هايي در مورد از سرگيري مذاکرات با آمريکا و تلاش براي رفع تحريم‌ها تصميم‌گيري مي‌کند؟ گفت: براي وزارت خارجه، ملاک و مبنا منافع ملي است. تعريف منافع ملي در مراجع ذي‌ربط تصميم‌گير صورت مي‌گيرد. ما با توجه به جميع جهات، با در نظر داشتن دريافت‌ها و برداشت‌هاي خودمان به عنوان دستگاه ديپلماسي از وضعيتي که وجود دارد و همچنين مشورت با جهات ذي‌ربط اثرگذار در تصميم‌سازي درباره موضوعات سياست خارجي، مواضع‌مان را تدوين مي‌کنيم. اما نهايتاً تصميم‌گيري در مورد امر مهمي مثل سياست خارجي، از جمله موضوع مذاکرات، در نهادهاي بالادستي نظام اتخاذ مي‌شود.وي با بيان اينکه شوراي عالي امنيت ملي همواره يکي از مراجع اصلي تصميم‌گيري درباره موضوع مذاکرات بوده است، افزود: بنابراين، اينکه انتقادهايي ازسوي جهات مختلف وجود دارد، ما با سعه صدر آن‌ها را بررسي مي‌کنيم و هرجا که قابل استفاده باشد از آن بهره مي‌بريم. معتقديم فضاي بازي که اکنون وجود دارد واقعاً يکي از برکات جمهوري اسلامي و انقلاب اسلامي است و همين فضا به تصميم‌سازي بهتر در اموري که مربوط به تک‌تک ايرانيان است کمک مي‌کند، اما همان‌طور که عرض کردم، نهايتاً تصميم‌گيري در مورد موضوعات مهم سياست خارجي، براساس دستورالعمل‌هاي صادره ازسوي نهادهاي بالادستي و در اين مورد خاص يعني موضوع مذاکرات ازسوي شوراي عالي امنيت ملي انجام مي‌شود.