موسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی

شماره 13249
گزارش نيروي دريايي آمريکا از کابوس نبرد با ارتش يمنبا گذشت بيش از 7 ماه از پايان درگيري‌ها در درياي

گزارش نيروي دريايي آمريکا از کابوس نبرد با ارتش يمنبا گذشت بيش از 7 ماه از پايان درگيري‌ها در درياي سرخ، نيروي دريايي آمريکا در چهار تحقيق جداگانه اعلام کرد که ضعف ساختاري ناوگان آمريکا در نبرد با يمني‌ها به شدت آشکار شد.به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس چهار گزارش‌ تازه نيروي دريايي آمريکا نشان مي‌دهد فشاررواني و عملياتي ناشي از حملات مستمر ارتش يمن (انصارالله) در درياي سرخ، عامل اصلي مجموعه‌اي از چهار حادثه پرهزينه و قابل پيشگيري در ناو هواپيمابر يواس‌اس هري اس. ترومن بوده است؛ حوادثي که بيش از 100 ميليون دلار خسارت بر جاي گذاشت و نگراني‌هاي جدي درباره آمادگي ناوگان دريايي آمريکا در برابر تهديدات طولاني‌مدت ايجاد کرد.آسوشيتدپرس در گزارشي از تحقيقات نيروي دريايي آمريکا نوشت: اين ناو هواپيمابر که سومين ناو اعزامي آمريکا به منطقه بود، در آذر 1403 وارد آب‌هاي درياي سرخ شد. مأموريتي که ابتدا براي شش ماه برنامه‌ريزي شده بود، دو ماه بيش از زمان پيش‌بيني‌شده ادامه يافت و ترومن تقريباً به طور روزانه هدف حملات موشکي و پهپادي ارتش يمن قرار گرفت.از 22 دسامبر 2024، خدمه ترومن وارد فاز دفاع فعال شدند و از 15 مارس 2025 (25 اسفند 1403)، عمليات هوايي جنگي روزانه را آغاز کردند؛ عملياتي که با همکاري کروزر يواس‌اس گتيسبورگ صورت مي‌گرفت و به گفته خود آمريکايي‌ها، شديدترين درگيري دريايي اين کشور از جنگ جهاني دوم به شمار مي‌رفت.حملات يمني‌ها از از اکتبر 2023 (مهر 1402) در واکنش به جنگ غزه آغاز شد و با وجود بمباران‌هاي آمريکا در دوران بايدن و سپس حملات يک‌ماهه دولت ترامپ، همچنان ادامه يافت.چهار گزارش رسمي منتشرشده تأکيد مي‌کنند که خدمه ناو به دليل کمبود خواب، فشار مستمر عمليات و کاهش ظرفيت نگهداري تجهيزات، توان واکنش استاندارد را از دست داده بودند. مهم‌ترين حوادث عبارتند از:1. شليک به جنگنده‌هاي خودي: کروزر گتيسبورگ دو جنگنده F/A-18F را به اشتباه موشک يمني تشخيص داد و به سمت آن‌ها آتش گشود. يکي از هواپيماها سقوط کرد و ديگري تنها لحظاتي پيش از برخورد از هدف خارج شد. ضعف آموزش نيروهاي اطلاعات جنگي و اتکاي بيش از حد به فناوري معيوب دليل اصلي حادثه عنوان شده است.2. برخورد ناو ترومن با کشتي تجاري: ناو در نزديکي ورودي کانال سوئز با يک کشتي تجاري برخورد کرد. تحقيق رسمي اعلام کرد افسر ناوبري سرعتي انتخاب کرده بود که براي توقف کامل به 1.5 مايل نياز داشت و مانور کافي هم انجام نشده بود.فرمانده ناو، کاپيتان ديو اسنودن، تنها با تغيير زاويه برخورد از بروز فاجعه‌اي بزرگ‌تر جلوگيري کرد. او يک هفته بعد از حادثه برکنار شد.3. سقوط جنگنده در آشيانه ناو: در جريان مانور اضطراري براي فرار از يک موشک يمني، يکي از جت‌ها که در آشيانه درحال جابه‌جايي بود، به دليل شيب شديد و لغزندگي عرشه – ناشي از نبود نظافت منظم تحت فشار عمليات – به دريا سقوط کرد.4. پاره شدن کابل فرود و سقوط جت: کابل نگه‌دارنده به دليل نبود قطعه کليدي و نگهداري ضعيف پاره شد و جنگنده F/A-18F در لحظه فرود به دريا افتاد. گزارش رسمي، وضعيت نگهداري ناو را «شکست مطلق» توصيف کرد.در اين حوادث تلفاتي گزارش نشد، اما چند ملوان مجروح شدند و سه جنگنده و بخشي از بدنه ناو آسيب جدي ديدند.واکنش‌ها در داخل ارتش آمريکارئير آدميرال شان بيلي فرمانده گروه ضربت که ناو ترومن نيز جزوي از آن بود، وضعيت نگهداري ناو را «شکست مطلق» خوانده و تأکيد کرده است که فشار عمليات، توان خدمه را دچار فرسودگي کرده بود.آدميرال جيمز کيلبي از فرماندهان ارشد نيروي دريايي آمريکا نيز اعلام کرده «اقدامات انضباطي در تمام سطوح انجام شده»، اما بخش‌هاي مربوط به جزئيات مجازات‌ها در گزارش نهايي سانسور شده است.کاپيتان اسنودن – فرمانده برکنارشده – گفته است: «اقدامات من احتمالاً از خسارت سنگين و تلفات جاني جلوگيري کرد.»بردلي مارتين، پژوهشگر ارشد انديشکده رَند و کاپيتان بازنشسته نيروي دريايي آمريکا، اين حوادث را «زنگ بيداري» براي واشنگتن دانست و تأکيد کرد: «ترومن در لبه پرتگاه عمل مي‌کرد و آمادگي جنگ طولاني‌مدت را نداشت. نيروي دريايي بيش از حد از خدمه خواست و نتيجه آن شکنندگي بود.»او افزود که تهديدهاي هوايي ارتش يمن – با وجود کوچک‌تر بودن نسبت به سطح تهديد چين – همچنان فشار قابل توجهي بر ناوهاي آمريکايي وارد مي‌کند.آسوشيتدپرس در پايان نوشت که گزارش‌هاي تازه شکاف‌هاي جدي در آمادگي نيروي دريايي آمريکا در برابر تهديدات پايدار را آشکار کرده‌اند.

عناوین این صفحه