موسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی

شماره 13239
رئيس مرکز مديريت راه‌هاي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي کشور:مديريت هوشمند، ضرورت حمل و نقل جاده

رئيس مرکز مديريت راه‌هاي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي کشور:مديريت هوشمند، ضرورت حمل و نقل جاده‌اي کشوراستاصفهان-خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي: رئيس مرکز مديريت راه‌هاي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي کشوربا بيان اينکه مديريت هوشمند حمل و نقل جاده‌اي بايد جايگزين مديريت سنتي شود، گفت: 90 درصد سهم صنعت حمل و نقل در کشور بر عهده حمل و نقل جاده‌اي است و اين بخش بيشترين سهم را در جابه‌جايي کالا و مسافر به خود اختصاص داده است. محمد پورتيموري در سومين رويداد ملي حمل و نقل دانش بنيان در دانشگاه صنعتي اصفهان، افزود: امروز ديگر با توجه به توسعه قابل توجه شبکه حمل و نقل و زيرساخت‌هاي حمل و نقل جاده‌اي، افزايش قابل توجه ترافيک و تنوع رفتاري رانندگان، افزايش قابل توجه تنوع عملکردي وسايل نقليه، مديريت سنتي حمل و نقل پاسخگوي نيازهاي موجود کشور نيست.وي ادامه داد: مديريت هوشمند حمل و نقل جاده‌اي در شرايط کنوني اجتناب ناپذير است.رئيس مرکز مديريت راه‌هاي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي کشور با بيان اينکه پيش نياز مديريت هوشمند، استفاده از دادهاست، اظهار داشت: امروز با حجم قابل توجهي از داده‌هاي مرتبط با حمل و نقل در سطح جاده‌هاي کشور مواجه هستيم و براي رسيدن به مديريت هوشمند مطلوب بايد اين داده‌ها را به صورت مناسبي جمع‌آوري و پردازش و به اطلاعات سطح بالا تبديل کنيم تا براساس آن‌ها تصميم‌گيري و اقدام شود.وي اضافه کرد: سازمان راهداري به عنوان متولي مديريت جاده‌هاي کشور در سال‌هاي اخير اقدامات بسيار خوبي را در حوزه حمل و نقل هوشمند انجام داده و نسبت به نصب و بهره‌برداري از تجهيزات حمل و نقل هوشمند در سطح جاده‌هاي کشور اقدام کرده است.پورتيموري خاطرنشان کرد: شرکت‌هاي دانش بنيان بسياري در اين حوزه فعال و علاقمند به همکاري با سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي هستند.وي بيان کرد: در زمان حاضر حدود يک هزار و 200 دوربين نظارتي در سطح جاده‌هاي کشور با هدف رصد از راه دور در نقاط حساس کشور و حدود 2 هزار و 400 دوربين ثبت تخلف سرعت (پلاک خوان) نيز در سطح جاده‌هاي کشور نصب شده است.رئيس مرکز مديريت راه‌هاي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي کشور افزود: فاصله نصب اين دوربين‌ها در جاده‌هاي کشور به طور متوسط 13.5 کيلومتر است و به طور تقريبي تردد همه وسايل نقليه در سطح جاده‌ها توسط اين دوربين‌ها رصد مي‌شود.وي اضافه کرد: نظارت و چتر نظارتي گسترده‌اي بر روي وسايل نقليه از جمله وسايل نقليه باري که در سطح جاده‌هاي کشور تردد مي‌کنند وجود دارد.پورتيموري اظهار کرد: نزديک به سه هزار سامانه تردد شمار در سطح جاده‌هاي کشور وجود دارد که وسايل نقليه را به تفکيک کلاس‌هاي مختلف شناسايي مي‌کند.وي ادامه داد: نزديک به 100 سامانه با تکنولوژي بالا (هايتک) نيز در سطح جاده‌هاي کشور فعال است که وسايل نقليه را بدون هرگونه توقف وزن و وسايل نقليه‌اي که تخلف اضافه تناژ دارند را شناسايي مي‌کنند.مديرکل دفتر فناوري اطلاعات و سامانه‌هاي هوشمند سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي کشور نيز در اين نشست اظهار داشت: سالانه حدود 600 ميليون تن بار توسط ناوگان حمل و نقل جاده‌اي در کشور حمل مي‌شود.عارف رومينا افزود: 483 هزار کاميون و نزديک به 500 هزار راننده فعال در حوزه حمل و نقل در جاده‌هاي کشور وجود دارد.وي با بيان اينکه بيش از يک ميليون کاميون در کشور وجود دارد که بخشي از آن‌ها در حوزه حمل و نقل درون شهري، بخشي در حوزه برون شهري و بخشي هم به طور مشترک فعاليت مي‌کنند و بعضي از اين ناوگان هم در معادن کشور فعاليت است.رومينا ادامه داد: اين مسأله توقع را براي رانندگان و مالکان وسايل نقليه سنگين باربري که در يک منطقه نزديک شرکت‌هاي بزرگ هستند به وجود آورده که بايد بار اين شرکت توسط آن‌ها حمل شود.وي با بيان اينکه در زمان حاضر بار در کشور کم و ماشين زياد است، گفت: بايد بتوانيم اين چالش و مسأله راهبردي را در شرايط کنوني حل کنيم، در زمان حاضر 100 بازارگاه در حوزه حمل و نقل کشور وجود دارد که اعلان بار توسط آن‌ها انجام مي‌شود اما همچنان در اين زمينه مشکل وجود دارد. حسين حق شناس عضو هيات علمي دانشکده مهندسي حمل و نقل و دبير علمي اين رويداد نيز با تأکيد بر معرفي فناوري‌هاي نوين هوشمندسازي در صنعت فولاد و معدني کشور گفت: در صنعت نسل پنجم فولاد، چهار مؤلفه کليدي شامل خودکارسازي، هوشمندسازي، تحويل پيش‌بينانه، ارتباطات يکپارچه و انسان محوري اهميت اساسي دارد. وي با بيان اينکه اين رويداد بستري براي شناخت نيازهاي فناورانه و معرفي تجربيات موفق صنعت فولاد است، اظهار داشت: شرکت‌ها جهادگران واقعي حوزه حمل‌ونقل هستند.وي با اشاره به حمل‌ونقل ريلي، جاده‌اي و ترکيبي، خاطرنشان کرد: در الگوي حمل‌ونقل ترکيبي (هاب)، با جلوگيري از خردايش آهن اسفنجي، شرکت‌هاي حمل‌ونقل از طريق رصد و تخصيص عادلانه بار، راه‌آهن با جذب هوشمند تقاضا و کنترل سير حرکت و راهداري با نظارت هوشمند بر بار، وزن، ترافيک و قيمت‌گذاري نقش‌آفريني مي‌کنند.دبير علمي رويداد ادامه داد: با شفاف سازي و به اشتراک‌گذاري نيازهاي دانش‌بنيان، نخستين گام براي مشارکت نخبگان با صنايع جهت حل چالش‌هاي حوزه حمل‌ونقل برداشته مي‌شود.عضو هيات علمي دانشکده مهندسي حمل و نقل خاطرنشان کرد: هشت محصول فناورانه نخستين رويداد حمل‌ونقل دانش‌بنيان در سال 1400 در شهرداري اصفهان به مرحله اجرا رسيده است.