موسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی

شماره 13212
برخورد فيزيکي مأموران با موتورسوار متخلف کارساز نيست

رئيس پليس راهور تهران با ابراز تأسف از جولان موتورسواران در خط ويژه گفت: برخورد فيزيکي ماموران با موتورسوار متخلف کارساز نيست.سردار ابوالفصل موسوي‌پور، رئيس پليس راهور تهران بزرگ با اشاره به تخلفات موتورسواران و محدوديت‌هاي نيروي انساني در مقابله با اين‌گونه رفتارها گفت: در خيابان جمهوري ما خط ويژه‌اي براي اتوبوس داريم ولي مي‌بينيم موتورسيکلت‌ها در آن جولان مي‌دهند؛ متأسفيم اما بايد قبول کنيم که نمي‌توان همه اجراي قوانين را به روش سنتي و به صورت «گوشتي» و فيزيکي با مأمور انجام داد.وي افزود: اين کار امکان‌پذير نيست؛ چون درگيري و تنش ايجاد مي‌شود. در معابر اين‌قدر زيادند که اداره آنها با شيوه‌هاي سنتي ممکن نيست. مثلاً از ميدان جمهوري تا وليعصر چند بريدگي وجود دارد؛ شما فکر کنيد چند نفر لازم است تا آن نقاط را پوشش بدهند؟ آيا چند نفرِ مأمور مي‌توانند با يک نفر موتورسوار برخورد کنند؟ حتي اگر ما سه نفر در خط ويژه مستقر کنيم (مثلاً در خيابان انقلاب که مشاهده کرده‌ايد) باز هم ممکن است يک نفر درگير تنش شود؛ يعني حتي اگر دو نفر هم باشند، براي کنترل مؤثر به چندين نيرو نياز است.وي گفت: بنابراين ما بايد مثل برخورد با ساير تخلفات، به سمت روش‌هاي برخط و هوشمند براي برخورد با موتورسواران حرکت کنيم. وقتي بتوانيم به‌صورت آنلاين تشخيص دهيم که يک موتورسوار در کدام خيابان و در چه جهتي درحال تردد است، کار حل مي‌شود؛ اين کار علمي است و قابل اجراست.رئيس پليس راهور تهران تأکيد کرد: يکي از شروط اجراي اين رويه اين است که موتورسيکلت‌ها پلاک داشته باشند و پلاک‌شان مخفي يا پوشانده نشده باشد. اگر پلاک پوشانده باشد، با همان روش هوشمندي که عرض کردم (يعني ثبت برخط و بارگذاري اطلاعات)و با بهره‌گيري از سامانه‌هاي در اختيار پليس، به‌راحتي مي‌توان شناسايي و برخورد کرد.وي در پايان گفت: خلاصه اينکه راه‌حل، تقويت سامانه‌هاي هوشمند و برخط است تا بتوانيم بدون افزايش آزار و درگيري‌هاي ميداني، تخلفات موتورسيکلت‌سواران را کنترل کنيم و ايمني معابر را ارتقا دهيم.