موسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی

شماره 13208
آمار صفر مرگ و مير سوانح رانندگي در هلسينکي الگو براي ساير کشورها

پايتخت فنلاند با اتخاذ تدابيري توانست آمار سالانه قربانيان سوانح رانندگي را با عدد صفر به ثبت برساند. اما راز اين موفقيت و تدابيري که گفته مي‌شود مي‌تواند در ساير کشورها نيز اجرا شود، چيست؟به گزارش ايرنا به نقل از روزنامه فرانسوي « فيگارو»، هلسينکي به تازگي دستاوردي بي‌سابقه در اروپا براي يک پايتخت بزرگ را رقم زده است؛ يک سال کامل بدون حتي يک مورد مرگ و مير سوانح رانندگي. مقامات محلي به يک نشريه فنلاندي (YLE) گفتند که آخرين تصادف منجر به فوت در پايتخت فنلاند در ژوئيه (مرداد) 2024 رخ داده است. اين دستاورد چشمگير تصادفي نيست، بلکه نتيجه کارآيي سياستي با عنوان «چشم‌انداز صفر» است که از طريق مجموعه‌اي از اقدامات و تدابير قوي به دست آمده است. در مقام مقايسه با ساير کشورهاي اروپايي مي‌توان به پاريس پايتخت فرانسه اشاره کرد که در يکسال گذشته آمار 31 مورد مرگ‌ومير مرتبط به سوانح رانندگي را ثبت کرده است.برنامه فنلاند براي نجات جان مردم بر چهار اصل بنا نهاده شده است. يکي از آنها محدوديت سرعت 30 کيلومتر بر ساعت در بيشتر خيابان‌هاي هلسينکي است. اين تدبير از سال 2021 (1400ش) اتخاذ شد و به تدريج به تمام خيابان‌هايي که مدرسه‌اي در آنها قرار داشت، گسترده شد.اساس بعدي اين برنامه، بازبيني کامل خيابان‌ها بود: جاده‌هاي باريک‌تر، تقاطع‌هاي امن‌تر، گذرگاه‌هاي عابر پياده مرتفع‌تر، روشنايي بهتر و اختصاص خطوط دوچرخه‌سواري جداگانه. همه چيز طوري طراحي شده است که سرعت بيش از حد را غيرممکن کرده و از عابران آسيب‌پذير خيابان محافظت کند.کاهش تصادفات جدي در فنلاند به شبکه حمل و نقل عمومي عالي هلسينکي نيزمرتبط است که استفاده از خودرو را به شکل داوطلبانه در ميان شهروندان کاهش مي‌دهد. اين شبکه با نرخ رضايت 90 درصدي در بين ساکنان، جايگزيني براي استفاده از خودروهاي شخصي ارائه مي‌دهد.اصل آخر اين طرح اجراي قانون است. اجراي قانون راهنمايي و رانندگي با دوربين‌ها و سرعت‌سنج‌هاي بيشتر تشديد شده است. اما نظام جريمه فنلاندي ويژگي واقعاً منحصر به فردي دارد. است فنلاندي در سيستم جريمه‌هاي مرتبط با درآمد آن نهفته است: يک جريمه جزئي در مورد سرعت براي هر نفر 140 تا 200 يورو است اما تخلفات جدي‌تر در نظام «جريمه روزانه» بر درآمد خالص ماهانه مبتني است.