صفحه اقتصادی: مرکز پژوهشهای مجلس طی گزارشی به بررسی دلایل تفاوت درک مردم از تورم در جامعه و نرخ تورم رسمی کشور پرداخت. دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز در گزارشی با عنوان «بررسی دلایل تفاوت درک مردم از تورم در جامعه و نرخ تورم رسمی کشور» تصریح کرده است که در سالهای اخیر کشور درگیر نرخهای تورم بالا و پرنوسان بوده است. مسئلهای که همواره مورد ابهام بوده است عدم انطباق تورم اعلام شده توسط نهادهای آماری با نرخ تورم احساس شده توسط افراد جامعه بوده است. براساس افکارسنجی انجام شده در مرکز پژوهشهای مجلس در مردادماه 1401 میانه نرخ تورم احساس شده توسط مردم 86 درصد بوده است. این درحالی است که بانک مرکزی و مرکز آمار نرخ تورم نقطه به نقطه این ماه را به ترتیب 46 و 51 درصد اعلام نمودهاند. تفاوت در نرخ تورم احساس شده و نرخ تورمی اعلامی نهادهای رسمی در میان مدت خدشه جدی به اعتماد مردم به آمارهای رسمی کشور وارد میکند. همچنین با توجه به آنکه مطالعات مختلف نشان میدهد انتظارات تورمی شکل گرفته افراد متاثر از درک افراد از تورم گذشته است سیاستگذار پولی برای اجرای سیاست پولی باید نرخ تورم احساس شده افراد را بطور مستمر رصد نماید. بررسیهای این گزارش نشان داد تفاوت در احساس از نرخ تورم با نرخ تورم نهادهای رسمی تنها منحصر به ایران نبوده و حتی در اقتصادهای توسعه یافته مثل اتحادیه اروپا، کانادا و حتی ژاپن این تفاوت جدی است. در گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، از دو منظر علل فنی مربوط به نحوه محاسبه شاخص و همچنین علل رفتاری و روانی سعی شد این تفاوت توضیح داده شود. درخصوص علل فنی نحوه محاسبه شاخص، عوامل مختلفی بررسی شد. الگوی مصرف متفاوت افراد و گروههای جمعیتی (مثل نرخ تورم مستاجرها، نرخ تورم افراد دارای فرزند، نرخ تورم خانوارهای زنسرپرست و...) مختلف نشان داد نرخ تورم که میانگینی از رشد قیمتها در کل اقتصاد است لزوما از تورم گروههای مختلف نمایندگی نمیکند؛ بنابراین پیشنهاد میشود نرخ تورم برای گروههای جمعیتی نیز محاسبه گردد. همچنین نحوه محاسبه شاخص به روش پلوتکراتیک و همچنین ذهنیت متفاوت افراد درخصوص نحوه لحاظ رشد قیمت مسکن در شاخص قیمت مصرفکننده از دیگر دلایل تفاوت در نرخ است. در این گزارش عنوان شده است که درخصوص علل رفتاری بررسیها نشان داد افراد تحت تاثیر دو تورش جدی قرار دارند. تورش اول در نظر گرفتن اقلام خریداری شده روزمره بجای کل سبد توسط افراد است. در واقع افراد برای بیان درک خود از تورم به رشد قیمت کالاهایی رجوع میکنند که بصورت متداول خریداری میکنند. این موضوع سبب شده شاخص قیمت روزمره معرفی و با استفاده از آن نرخ تورم روزمره محاسبه گردد. بجز این مورد خانوارها در معرض تورش دیگری نیز قرار دارند. مطالعات مختلف نشان میدهند افراد در زمان اعلام احساس خود از نرخ تورم در مقایسه با قیمتهای کاهشی یا ثابت اغلب به قیمتهای افزایش یافته توجه میکنند. بر این اساس در این گزارش در شاخص لاسپیرز تعدیلیافته برای قیمتهای افزایشی وزن بیشتری در نظر گرفته شد که بر این اساس «شاخص قیمت درک شده» و «نرخ تورم درک شده» محاسبه گردید. نتایج این بخش نشان داد با در نظر گرفتن این دو تورش، تفاوت بیان شده بین نرخ تورم احساس شده و نرخ تورم اعلامی نهادهای آماری تا حد زیادی قابل توضیح است. بطور کلی با توجه به تفاوت قابلتوجه نرخ تورم احساس شده و نرخ تورم اعلامی نهادهای آماری پیشنهاد شده است نرخ تورم براساس گروههای جمعیتی مختلف مثل نرخ تورم مستاجرها، نرخ تورم افراد دارای فرزند، نرخ تورم خانوارهای زنسرپرست محاسبه و منتشر شود. همچنین شاخص قیمت روزمره و شاخص قیمت درک شده بصورت ماهانه محاسبه و منتشر گردد. ضمن آنکه تلاش برای آموزش عمومی در مورد تورم، تفاوت آن با هزینه زندگی و روش محاسبه آن انجام گیرد و ارائه اطلاعاتی در مورد چشمانداز و روندهای آتی تورم به خانوارها برای پایین نگهداشتن تورم در افق میانمدت، صورت گیرد.