چهارشنبه, ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

ثبت نام

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:



۱۵

دی
۱۴۰۱
صفحه گوناگون: رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از نفوذ سامانه بارشی از جنوب غرب و غرب کشور و بارش برف و باران وزش باد شدید و تداوم آلودگی هوا در شهرهای صنعتی خبر داد.
صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: با نفوذ سامانه بارشی از جنوب غرب و غرب کشور در استان‌های خوزستان، ایلام، بوشهر، شمال و غرب فارس کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، کرمانشاه، کردستان به‌تدریج در بخش‌هایی از غرب و جنوب اصفهان، همدان، زنجان، جنوب استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی بارش باران و در استان‌های جنوبی همراه با رعدوبرق در نواحی سردسیر و مرتفع بارش برف و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود.
وی ادامه داد: بیشینه شدت بارش در استان‌های خوزستان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و شمال بوشهر انتظار می‌رود و امروزدر غالب مناطق کشور به‌جز جنوب شرق بارش ادامه خواهد داشت و در این روز شدت بارش در بخش‌هایی از شمال و شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و بوشهر خواهد بود.
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: جمعه (16 دی) در نوار غربی کشور، مناطق جنوبی، شمال شرق و ارتفاعات البرز مرکزی بارش پراکنده و برای هرمزگان و جنوب فارس رگبار و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود.
وی ادامه داد: شنبه (17 دی) در بخش‌هایی از شمال شرق، شرق، جنوب شرق، ارتفاعات البرز و غرب کشور و یکشنبه (18 دی) در شمال شرق و شرق کشور ابرناکی و بارش پراکنده انتظار می‌رود.
به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بعدازظهر یکشنبه (18 دی) نیز در سواحل غربی دریای خزر بارش باران و در شمال غرب و غرب کشور افزایش ابر و بارش پراکنده باران و برف پیش‌بینی می‌شود.
وی افزود: امروزپنجشنبه خلیج فارس مواج خواهد بود. همچنین پنجشنبه و جمعه دریای خزر مواج پیش‌بینی می‌شود.
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران امروز (15 دی) نیمه‌ابری تا ابری در بعضی ساعت‌ها بارش باران با احتمال بارش پراکنده برف با حداقل دمای 2 و حداکثر دمای 8 درجه سانتیگراد و روز جمعه (16 دی‌) نیمه‌ابری و بارش پراکنده و در شب کاهش ابر و وزش باد با حداقل دمای 2 و حداکثر دمای 9 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
ضیائیان در پایان گفت: طی امروز (15 دی) بندرعباس با دمای 24 درجه سانتیگراد گرمترین و اراک با دمای 9- سردترین مرکز استان کشور هستند.
*بارش برف در ارتفاعات کشور- کوهنوردان از صعود بپرهیزند
بنا به توصیه سازمان هواشناسی در پی ورود سامانه بارشی به کشور و بارش برف در ارتفاعات استان‌ها و کاهش دما، کوهنوردان از صعود بپرهیزند.
صادق ضیاییان در گفت‌و‌گو‌یی با توجه به ورود سامانه بارشی جدید به کشور درباره شرایط جوی کوهستان‌ها و ارتفاعات اظهارکرد: سامانه بارشی از اواخر وقت شب گذشته در جنوب غرب فعالیت خود را آغازکرد. این سامانه برای استان‌هایی همچون بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، ایلام، کرمانشاه و کردستان بارش‌های خوبی را به همراه دارد.
وی ادامه داد: در ارتفاعات زاگرس مرکزی بارش برف شدید پیش‌بینی می‌شود که از استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری تا شمال استان فارس و ارتفاعاتی که در شمال بوشهر و استان خوزستان وجود دارد، برف بسیار شدیدی را تجربه خواهند کرد بنابراین توصیه می‌شود در این مناطق از هر گونه فعالیت کوهنوردی پرهیز شود. به دلیل بارش برف شدید، کولاک برف و کاهش دما در ارتفاعات خطر جانی وجود دارد.
به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا طی امروز پنجشنبه (15 دی) علاوه بر این استان‌ها در استان کرمان و ارتفاعات آن و خراسان رضوی نیز برف و کولاک پیش‌بینی می‌شود بنابراین کوهنوردان از صعود به ارتفاعات باید خودداری کنند. در رشته کوه البرز مرکزی واقع در شمال استان قزوین، البرز و شمال استان تهران بارش‌های خفیف‌تری پیش‌بینی می‌شود که کوهنوردان غیرحرفه‌ای از کوهنوردی باید بپرهیزند.
وی ادامه داد: در استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، کرمان، یزد و ارتفاعات البرز مرکزی به‌ویژه ارتفاعات بیش از 2000 متر نیز بارش برف و کولاک پیش‌بینی می‌شود.
ضیاییان تاکید کرد: در برخی از استان‌های جنوبی همچون استان‌های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان به دلیل بارش‌های شدید سیلاب و آبگرفتگی معابر به‌صورت گسترده پیش‌بینی می‌شود.
وی همچنین گفت: طی روز جمعه (16 دی) برای استان‌های هرمزگان، فارس، جنوب بوشهر و ارتفاعات رشته کوه البرز مرکزی بارش‌های خفیف برف و در استان‌های هرمزگان و بوشهر بارش برف همراه با آبگرفتگی و سیلاب پیش‌بینی می‌شود.
*سامانه بارشی جدید کیفیت هوای تهران را افزایش می‌دهد
مازیار غلامی - مدیرکل سازمان هواشناسی استان تهران - در گفت‌و‌گو با ایسنا، اظهار کرد: طی روزهای پنجشنبه و جمعه (15 و 16 دی) در مناطق کوهستانی استان بارش برف، کولاک و به دلیل پدیده بارش و افزایش رطوبت محیط، مه‌گرفتگی پیش‌بینی می‌شود.
وی ادامه داد: در مناطق کوهستانی و ارتفاعات همچنین کاهش دما وجود دارد بنابراین شرایط برای فعالیت کوهنوردی مناسب نیست و توصیه این است که کوهنوردان از صعود به ارتفاعات بپرهیزند.
غلامی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا این سامانه بارشی موجب افزایش کیفیت هوای تهران می‌شود یا خیر؟ اظهار کرد: این سامانه بارشی تا حدودی غلظت آلاینده‌های جوی را کاهش خواهد داد و با توجه به اینکه وزش باد شدید نیز پیش‌بینی می‌شود، این سامانه می‌تواند غلظت آلاینده‌ها را کاهش و کیفیت هوا را افزایش دهد.


ارسال دیدگاه
نام: ایمیل: دیدگاه: