مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيک شهر تهران از اعمال قانون براي موتورسواران خبر داد و گفت: نرخ پيشنهادي موضوع طرح ترافيک موتورسيکلتها ارسال شده و بعد از تصويب اعمال خواهد شدبه گزارش خبرنگار ما، پوريا عليمرداني، مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيک شهر تهران در نشستي خبري و در پاسخ به اين سؤال که طرح ترافيک براي موتورسيکلتها چگونه است و براي تغيير رفتار موتورسيکلت سواران در مناطق شلوغ و پر تردد چه برنامهاي وجود دارد، گفت: نرخ پيشنهادي اين موضوع ارسال شده و بعد از تصويب اعمال خواهد شد. تسهيلاتي را به موتورسيکلتهاي برقي اعطا کرديم. برقي سازي يکي از راههاي جدي کاهش آلودگي است. قرارگاه موتورسيکلت در حوزههاي مختلف درحال فعاليت است. از شناسايي و استاندارد موتورسيکلتها و استاندارهاي ساخت آنها، استاندارهاي مسيرهاي موتور، فرهنگ سازي براي استفاده از کلاه ايمني که از سال گذشته کمپين «سرت سلامت» را داشتيم و… از جمله اين موارد است. اتفاقات سلبي و ايجابي در اين زمينه درحال رخ دادن است و من دبير اين قرارگاه هستم. منتهي فرهنگ سازي زمان بر است. اميدواريم که بتوانيم شرايطي شبيه کمربند ايمني را براي کلاه ايجاد کنيم. طبق آمار سال گذشته استفاده از کلاه ايمني 5 درصد افزايش پيدا کرده است.وي در ادامه درباره قيمتگذاري پارکينگ در سطح شهر گفت: اين طرح بحث علمي دارد. رقم پارکينگ يکي از شيوههاي سياستگذاري در خصوص استفاده مردم از خودروهاي شخصي است. در ديگر کشورها به مؤلفه قيمتگذاري پارکينگ به عنوان يک مسئله مهم در کاهش محدود کردن استفاده وسيله شخصي نگاه ميشود. پارکينگهاي شهر تهران نرخگذاري سنواتي دارد که با نرخ تورم افزايش پيدا ميکند. قيمتگذاري پارکينگهاي خصوصي البته در دست ما نيست و اتحاديهاي جهت نظم بخشي وجود دارد.وي افزود: نرخ پارکينگهاي شهرداري با تعرفهها هماهنگ است. درباره ساير پارکينگهاي بخش خصوصي نه تنها تعرفه قيمتگذاري نداريم بلکه به صورتي است که بايد مردم را تشويق به اين کنيم که از خودرو تک سرنشين استفاده نکنند تا ترافيک تهران را کنترل کنيم. اين سياست تمام کشورهاي پيشرفته دنياست. من منکر اين نيستم که در زمينه ناوگان عمومي مشکلاتي داريم ولي اينها نافي سياستگذاري براي کنترل استفاده از وسايل شخصي نيست.عليمرداني درباره جزئيات طرح ترافيک سال جاري و گران شدن جريمه براي متخلفين گفت: با مصوبه شوراي ترافيک تهران براي هزينه رزرو براي شهروندان مبلغ حداقلي در نظر گرفته شده است. با اين حال رزرو نکردن هزينه بالايي را به شهروندان تحميل ميکند. حداکثر افزايش حدود 36 درصد بوده است ولي اگر بدون رزرو وارد طرح بشويد هزينه بالاتر خواهد بود.وي با اشاره به اينکه مصوبه نهايي طرح HOV هنوز در شوراي عالي ترافيک تکميل نشده، گفت: در شوراي عالي ترافيک شهرهاي کشور، کليت موضوع طرح مطرح و در بهمنماه 1403 تصويب و ابلاغ شده است. اين شورا به عنوان مرجع بالاترين مقام در حوزه مصوبات ترافيک شهري، تصميمگيري کلي در اين زمينه را انجام داده است.وي با تأکيد بر لزوم فراهم شدن مقدمات لازم براي اجراي طرح HOV اظهار داشت: اجراي اين طرح مستلزم زيرساختهاي مناسب در حوزه حملونقل عمومي است. در محدودههايي که قرار است اين خطوط ويژه خودروهاي چند سرنشين اجرا شوند، بايد خطوط حملونقل عمومي کافي و مناسبي وجود داشته باشد تا مردم دچار زحمت و محدوديت نشوند. هدف از اين طرح، نه ايجاد مضيقه براي مردم، بلکه تشويق آنها به استفاده از حملونقل عمومي و کاهش تردد خودروهاي تکسرنشين است.وي درباره اعمال محدوديتها در تردد و طرح ترافيک نيز تصريح کرد: اعمال محدوديت زماني معني دارد که ما زيرساختهاي لازم را از اين جهت که امکانات مورد نياز براي مردم فراهم شده باشد، ايجاد کرده باشيم. همچنين رفتار مردم در آن مقطع زماني بايد به گونهاي باشد که واقعاً نياز به اعمال محدوديت احساس شود.عليمرداني در پاسخ به اين سؤال که آيا اختلال جي پي اس در تهران ترافيک افزايش پيدا کرده يا خير گفت: بله اثرگذار در افزايش ترافيک به جهت پيمايش مسافت بيشتر بوده ولي به دليل تعطيلات و خلوتي پايتخت تأثير کلان نداشته است. خوشبختانه اتفاقاتي در سرويسهاي نرم افزارهاي تاکسي اينترنتي اتفاق افتاده که بابت آن خوشحالم. داشتن همراه در تاکسيهاي اينترنتي در کاهش ترافيک اثرگذار است. دلايل آن هم اقتصادي بود که به جهت کمبود عرضه مجبور به تشويق مردم به سفر با همراه شدند که به کاهش ترافيک کمک کرد و اميدوارم اين به فرهنگ تبديل بشود.