موسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی

شماره 13158
ضرورت تغيير و تحول درمديريت بنادرخوزستان

بخش اول.سازمان بنادر و تصميمات ساختاريطي بيش از سه دهه گذشته، سازمان بنادر و دريانوردي در تلاش بوده است تا زيرساخت‌هاي بندري و دريايي استان خوزستان به‌ويژه در بندر امام خميني(ره) را ارتقاء دهد. با ارتقاء اين بندر به اداره کل بنادر و دريانوردي استان، مسير جديدي براي توسعه تجارت دريايي و جذب سرمايه‌گذاري‌هاي داخلي وخارجي گشوده شد. اين تغيير نه تنها به دليل نيازهاي اقتصادي استان، بلکه در نتيجه تجربيات تلخي بود که بنادر خوزستان در طي هشت سال جنگ تحميلي تجربه کرده بود و به نگراني‌ها و چالش‌هاي غيرقابل جبراني منجر شده بود.حضور مديران با تجربه و متخصص در اين سازمان، به تسهيل هماهنگي و همکاري ميان واحدهاي مختلف بندري، دريايي، فني و مهندسي کمک شاياني کرد. اين مديران با نگاهي دورانديشانه و درک عميق از نيازهاي بنادر، تدابيري را براي پيشرفت و توسعه در نظر گرفتند. همکاري‌هاي مستمر بين مديران عامل سازمان بنادر و اعضاي هيئت عامل و همچنين مديران کل بنادر استان خوزستان، به ارتقاء جايگاه کارمندان و ايجاد فرصت‌هاي شغلي بالا انجاميد.در اين راستادکتر رسولي معاون وزير راه و شهرسازي ومديرعامل سازمان بنادر ودريانوردي، با ارزيابي دقيق از وضعيت موجود، عزم خود را جزم کرده و با تخصيص اعتبارات ويژه براي رفع کاستي‌هاي موجود در بنادر استان خوزستان اقدام نمود. بازديدهاي سرزده از طرح‌هاي عمراني و بندري، نشان‌دهنده حمايت‌هاي بي‌نظير و عميق از اين بخش حياتي بود. اين نوع نگرش، انتظارها را از سازمان بنادر افزايش داده و به فرصتي براي بازسازي و بهبود عملکرد بنادر خوزستان تبديل شده است.بخش دوم. ضعف عملکرد فعلي بنادر و دريانوردي استان خوزستانمتأسفانه، دريک سال اخير، ضعف عملکرد مديرکل فعلي بنادر و دريانوردي استان خوزستان، نگراني‌هاي جدي براي جامعه بندري و دريايي ايجاد کرده است. علي‌رغم تخصيص‌هاي مالي کلان و حمايت‌هاي جدي ازسوي سازمان بنادر متأسفانه اين اداره کل نتوانسته است از فرصت‌هاي موجود بهره‌برداري کند.به‌جاي ارتقاء و بهبود موقعيت بندر در تجارت دريايي و بندري، شاهد رکود و تأخير در اجراي پروژه‌هاي عمراني وبندري هستيم.عدم اجراي الزامات ايمني در اين اداره کل باعث بروز حوادث جاني و مالي بي‌سابقه شده است. اين موضوع نه تنها بر کارمندان و تلاشگران بخش بندري تأثير گذاشته، بلکه موجب دلسردي و نااميدي آنان نيز گرديده است.همچنين شرايط موجود باعث انزوا و خستگي متخصصان و کارمندان بنادر خوزستان نيز شده و برخي از سرمايه‌گذاران بخش خصوصي، به دليل مشکلات موجود، از ادامه همکاري با اين اداره کل منصرف شده‌اند.اين مشکلات نه تنها به اعتبار و وجهه اين سازمان آسيب مي‌زند، بلکه مي‌تواند تأثيرات مضري بر اقتصاد منطقه و به ويژه بهبود شرايط زندگي مردم استان خوزستان نيزداشته باشد. بنابراين، ضرورت دارد تغييرات اساسي در ساختار مديريتي و فلسفه مديريتي اين اداره کل صورت گيرد. پاسخگويي به مطالبات برحق کارکنان، افزايش شفافيت و تمرکز بر اجراي پروژه‌هاي اولويت‌دار، گام‌هاي اساسي در راستاي بهبود فعاليت‌هاي بنادر استان به شمار مي‌آيند.زماني که يک سازمان نتواند به انتظارات کارکنان و جامعه پاسخ دهد، به تدريج اعتماد به آن کاهش مي‌يابد و به وضعيتي دل‌سردکننده و نااميدکننده تبديل مي‌شود. از اين رو، مديرعامل سازمان بنادر بايد به فوريت به تغييرات ساختاري پرداخته و با در نظر گرفتن نيازها و خواسته‌هاي جامعه بندري، اقدامات مؤثري به منظور ارتقاء جايگاه بنادر خوزستان انجام دهد.در پايان، توجه به اين مشکلات و ارائه راهکارهاي مناسب براي بهبود وضعيت بنادر خوزستان، مي‌تواند به بازگشت اعتماد و ارتقاء عملکرد در اين بخش حياتي منجر شود. اين بدان معناست که با همت جمعي و برنامه‌ريزي دقيق مي‌توان به شرايطي مطلوب براي آينده اين استان و کشور کمکي شاياني نمود.مسعودملحان