سه شنبه, ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

ثبت نام

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:



۱۸

مرداد
۱۴۰۱
صفحه خبر: درحالیکه روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا از آماده شدن پیش نویس نهایی توافق احیای برجام در روز‌های آینده خبر داده،اما یک مقام وزارت خارجه ایران این موضوع را رد کرده است.
این مقام وزارت امور خارجه اضافه کرد: با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن سخن بگوییم. این مقام وزارت امور خارجه افزود: هیات مذاکره‌کننده ایران نظرات سازنده خود را با هدف پیشبرد مذاکرات به طرف مقابل ارائه کرده است و نتیجه گفت‌وگوها به اراده طرف مقابل برای اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم بستگی دارد. همچنان معتقدیم در صورتی که تصمیمات مناسب طرف مقابل اتخاذ شود، می‌توان به سرعت مذاکرات را جمع‌بندی کرد، اما هنوز در این مرحله قرار نداریم.
روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا گفت که مذاکرات ایران و آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای نزدیک به اتمام است.
این روزنامه در عین حال یادآوری کرده که با این وجود، هنوز مشخص نیست که آیا تهران توافق نهایی را می‌پذیرد یا خیر.
ایران در مذاکرات اصرار دارد که برای احیای برجام، پرونده تحقیقات آژانس انرزی اتمی در مورد پیدا شدن مواد هسته‌ای اعلام نشده در این کشور باید بسته شود. چند دیپلمات غربی گفتند که تهران در مذاکرات چند روز گذشته این شرط را مورد تاکید قرار داده، اما توافقی در این زمینه وجود ندارد.
با این حال، مقامات غربی گفته‌اند که ایران باید با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و تاکید کرده‌اند که برای خاتمه دادن تحقیقات یا تعیین ضرب‌الاجل مشخص برای کار آژانس مداخله نمی‌کنند.
یکی از دیپلمات‌های غربی گفت که در متن توافقی که روی آن کار می‌شود، هیچ اشاره‌ای به درخواست‌های ایران برای بستن تحقیقات آژانس وجود نخواهد داشت.
دیروز به دلیل روز عاشورا، هیچ مذاکره رسمی صورت نگرفت. با این حال، هدف این است که متن نهایی برای تصمیم‌گیری نهایی در روز‌های آینده آماده باشد.
برخی منابع خبری مدعی شده‌اند علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران، ممکن است برای رایزنی به تهران باز می‌گردد.
* انریکه مورا:در مذاکرات برجام درحال حرکت رو به جلو هستیم
در همین ارتباط، معاون دبیرکل اقدام خارجی اتحادیه اروپا پس از دیدار جداگانه با نمایندگان ایران و ایالات متحده آمریکا گفت که مذاکرات درحال پیشرفت است و به نتیجه‌کار خوش بین است.
"انریکه مورا" افزود: مذاکرات در روز‌های گذشته پیشرفت‌هایی داشته است. این مقام اروپایی درباره اختلافات باقی‌مانده برای رسیدن به توافق نهایی گفت: نمی‌توانم وارد جزئیات شوم.
وی درباره روند گفتگوها اظهار داشت: ما درحال حرکت رو به جلو هستیم انتظار دارم که گفت‌وگوها را زود به پایان خواهیم رساند.
او در پاسخ به سووالی مبنی براین که آیا آمریکایی‌ها آماده رفع تحریم‌ها هستند گفت: این شرط توافق است که آن‌ها تحریم‌ها را رفع کنند و ایرانی‌ها به تعهدات هسته‌ای خود عمل‌ کنند. این توافقی است که ما درحال مذاکره درباره آن هستیم.
مورا در پاسخ به سووال دیگری مبنی بر اینکه ایا هنوز خوش‌بین هستید گفت: بله مطمئنا.
* روسیه از پیشرفت در روند مذاکرات وین خبر داد
همزمان،مذاکره‌کننده ارشد روسیه هم پس از دیدار با نماینده اتحادیه اروپا در وین عنوان کرد که مذاکرات رفع تحریم‌ها درحال پیشرفت است.
"میخائیل اولیانوف" در توئیتی نوشت: بار دیگر با هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در گفتگوهای وین در مورد برجام ملاقات کردم. به نظر می‌رسد درحال پیشرفت هستیم.
وی ابراز امیدواری کرد که ادامه این روند منجر به دستیابی به توافق نهایی شود.
نماینده دائم روسیه در وین همچنین با انتشار پیامی درتوئیتر به برخی شایعات مبنی بر اینکه روسیه و چین متن پیشنهادی جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را رد کرده‌اند، واکنش نشان داد.
اولیانوف نوشت: به‌طور قطع این صحت ندارد، چراکه پیش‌نویس توافق درخصوص بازگرداندن برجام توسط تمام طرف‌های حاضر در مذاکرات وین، ازجمله چین و ‌روسیه به دقت مورد بحث قرار گرفته است. اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده (مذاکرات) به تازگی تعدادی اصلاحیه مفید را ارائه داده است که ما به‌طور کامل از آن حمایت می‌کنیم.
* ابراز امیدواری اتحادیه اروپا برای حصول سریع نتیجه در مذاکرات وین
یک مقام ارشد اتحادیه اروپا نیز ابراز امیدواری کرد که مذاکرات وین خیلی زود به حصول توافقی درخصوص احیای برجام منجر شود.
"پیتر استانو" سخنگوی دیپلماتیک اتحادیه اروپا گفت که امیدوار است مذاکرات وین خیلی زود به حصول توافقی بر سر احیای توافق هسته‌ای با ایران بینجامد، چراکه از نظر او تمام گزینه‌ها به پایان رسیده است.
استانو گفت: اکنون زمان تلاش نهایی برای بحث درباره پیشنهاد اخیر جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و اتخاذ یک تصمیم‌ سیاسی روشن و قاطع فرارسیده است.
وی تصریح کرد: مذاکرات وین روی دستیابی به یک تفاهم براساس متن پیشنهادی بورل متمرکز است و هیات اتحادیه اروپا درحال تسهیل مذاکرات نزدیک میان مذاکره‌کنندگان ارشد ایران و آمریکا است.
این مقام اتحادیه اروپا افزود: پس از نزدیک به دو سال مذاکرات فشرده فضا برای سازش بیشتر در جهت توافق بیشتر پایان یافته است. امیدواریم که خیلی زود به نتیجه دست یابیم.
*امیر عبداللهیان: اراده‌ای جدی و واقعی برای رسیدن به توافق قوی و پایدار داریم
وزیر امور خارجه کشورمان هم در گفتگوی تلفنی با دبیر کل سازمان ملل با تاکید بر این که سلاح هسته‌ای در دکترین ایران جایگاهی ندارد تاکید کرد: برای رسیدن به یک توافق قوی و پایدار جدی هستیم و اکنون نیز مذاکرات در مسیر خود در وین با جدیت دنبال می‌شود.
حسین امیرعبداللهیان در خصوص گفتگوی تلفنی خود با "آنتونیو گوترش" در صفحه اینستاگرامش نوشت:امروز با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد به صورت تلفنی گفتگو کردم.در پاسخ به سخنان آقای گوترش مبنی بر ضرورت توافق هسته‌ای به ایشان یادآوری کردم فتوای مقام معظم رهبری درباره حرمت کاربرد سلاح هسته‌ای برهمگان حجت و روشن است. سلاح هسته‌ای در دکترین جمهوری اسلامی ایران جایگاهی ندارد و مغایر با سیاست و اعتقادات ما است.به ایشان گفتم جمهوری اسلامی ایران به عنوان مبتکر ایده ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای، آمادگی خود را برای تداوم همکاری سازنده در این مسیر اعلام می‌دارد.در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز به دبیر کل سازمان ملل گفتم: برای رسیدن به یک توافق قوی و پایدار جدی هستیم. اکنون نیز مذاکرات در مسیر خود در وین با جدیت دنبال می‌شود البته نتیجه این موضوع بستگی دارد به اینکه آیا آمریکا می‌خواهد توافقی صورت بگیرد و آیا انعطاف و واقع بینی لازم را در عمل از خود نشان خواهد داد؟ ما اراده جدی و واقعی برای رسیدن به توافق قوی و پایدار را داریم و آن را نشان داده‌ایم.


ارسال دیدگاه
نام: ایمیل: دیدگاه: