موسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی

شماره 13390
سخنگوي وزارت خارجه:تعامل ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به روال جاري ادامه خواهد يافتسخنگوي وز

سخنگوي وزارت خارجه:تعامل ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به روال جاري ادامه خواهد يافتسخنگوي وزارت خارجه ايران تأکيد کرد: تعامل ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مطابق روال جاري و منطبق با مصوبات مجلس و تصميمات شوراي‌عالي امنيت ملي ادامه خواهد يافت.معاون رئيس‌جمهور و وزير خزانه‌داري آمريکا ادعا کردند که تهران موافقت کرده که بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را به خاک خود دعوت کند.جي‌دي ونس معاون رئيس‌جمهور آمريکا گفت: ايراني‌ها موافقت کرده‌اند که بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را دوباره به کشور خود دعوت کنند.بنا به گفته مقام‌هاي مطلع از محتواي مذاکرات در سوئيس،تهران در طول مذاکرات 18 ساعته، در مورد پرونده هسته‌اي مذاکره‌اي انجام نداده‌ و تعهد جديدي نپذيرفته ‌است. آغاز مذاکرات هسته‌اي در چارچوب تفاهم‌نامه اسلام‌آباد براي پايان جنگ ميان ايران و آمريکا، منوط به اجراي بند 13 تفاهم‌نامه است.در طول يک سال گذشته همکاري‌هاي ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، حتي پس از جنگ 1‍2 روزه، هرگز به صورت کامل قطع نشده‌است.تهران در چارچوب «قانون الزام دولت به تعليق همکاري با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي» بر حسب مورد براساس مصوبه شوراي عالي امنيت ملي، بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را براي بازديد از سايت‌هاي فعال هسته‌اي ايران دعوت کرده‌است.در طول يک سال که از تصويب اين قانون مي‌گذرد تاکنون بازرسان آژانس، با تأييد شوراي عالي امنيت ملي، چند نوبت از نيروگاه اتمي بوشهر بازرسي کرده‌اند و بر روند بارگزاري سوخت نيروگاه توسط روسيه نظارت کرده‌اند.در نتيجه موضوع انجام بازرسي‌هاي موردي از تأسيسات هسته‌اي فعال ايران امر جديدي نيست و تهران همواره در مورد بازديد از اين سايت‌ها با آژانس همکاري کرده‌است.بازديد از سايت‌هاي هسته‌اي آسيب ديده و رسيدگي به وضعيت ذخاير اورانيوم غني‌شده ايران، منوط به رسيدن به ساز و کار مشخص در توافق نهايي پس از مذاکرات 60 روزه موضوع تفاهم‌نامه اسلام‌آباد است.