موسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی

شماره 13264
توسعه دوربين‌هاي ترافيکي تهران؛ افتتاح پروژه‌هاي مهم شهريسخنگوي شهرداري تهران از توسعه دوربين‌هاي تر

توسعه دوربين‌هاي ترافيکي تهران؛ افتتاح پروژه‌هاي مهم شهريسخنگوي شهرداري تهران از توسعه دوربين‌هاي ترافيکي تهران و افتتاح پروژه‌هاي مهم شهري خبر داد.به گزارش خبرنگار ما، نشست مطبوعاتي عبدالمطهر محمدخاني سخنگوي شهرداري تهران صبح ديروز در خانه روزنامه نگاران برگزار شد.محمد خاني، سخنگوي شهرداري تهران، از نزديک شدن به زمان افتتاح چند پروژه مهم عمراني و ترافيکي در پايتخت خبر داد و گفت: موضوع افتتاح باغ‌راه حضرت زهرا (س) و همچنين ايستگاه متروي سرباز در دستور کار قرار دارد و اين پروژه‌ها طي دو تا سه هفته آينده به بهره‌برداري خواهند رسيد.وي با اشاره به پروژه ميدان فتح افزود: ان‌شاءالله هفته آينده دو مسير باقي‌مانده ميدان فتح افتتاح مي‌شود. ميدان فتح در مجموع داراي شش دسترسي است که تاکنون چهار مسير آن به بهره‌برداري رسيده و دو مسير باقي‌مانده نيز هفته آينده افتتاح خواهد شد. اين پروژه از جمله طرح‌هايي بود که حدود 12 سال به طول انجاميد و اکنون در آستانه تکميل نهايي قرار دارد.سخنگوي شهرداري تهران در ادامه به پروژه‌هاي بزرگراهي اشاره کرد و گفت: در کنار اين اقدامات، قطعه دوم بزرگراه بروجردي نيز از پروژه‌هاي مهم شهري است که طبق برنامه‌ريزي انجام‌شده، تا پايان سال جاري به افتتاح خواهد رسيد.خاني همچنين بزرگراه شوشتري را يکي از پروژه‌هاي کليدي در حوزه ترافيک شهري دانست و تصريح کرد: بزرگراه شوشتري به‌عنوان کمربندي تهران، نقش مهمي در کاهش بار ترافيکي شهر خواهد داشت و مي‌تواند کمک بزرگي به روان‌سازي تردد در معابر اصلي پايتخت کند.وي در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع آسفالت‌ريزي در سطح شهر تهران پرداخت و گفت: در مجموع، در اين دوره مديريت شهري به عدد 6 ميليون تن آسفالت رسيده‌ايم. تنها در سال جاري حدود يک ميليون و 600 هزار تن آسفالت در سطح شهر استفاده شده و اميدواريم اين ميزان در ادامه نيز افزايش پيدا کند تا بتوانيم وضعيت معابر شهري را بيش از پيش بهبود ببخشيم.محمدخاني با بيان اينکه براساس اطلاعات موجود، رئيس‌جمهور در جلسات متعدد هيئت دولت بر لزوم اصلاح اين آئين‌نامه تأکيد داشته است، گفت: دستور صريح رئيس‌جمهور اين بوده که آئين‌نامه بايد اصلاح و در واقع کامل شود؛ از جمله با در نظر گرفتن تحصيلاتي مانند برق، مکانيک و حتي رشته‌هاي پزشکي.وي با اشاره به انتقادهاي مطرح‌شده نسبت به رويکرد مدرک‌گرايي در اين آئين‌نامه افزود: اصل اين موضوع با انتقاداتي مواجه است. اين مدل مدرک‌گرايي يا تأکيد بر تخصص‌هاي خاص براي مديريت‌هاي ارشد و کلان، از جمله مديريت شهرداري‌هاي کلان‌شهرها، به نظر مي‌رسد شيوه‌اي قديمي و منسوخ باشد.سخنگوي شهرداري تهران ادامه داد: درحال حاضر در بسياري از کشورهاي دنيا، شهرداران کلان‌شهرها الزاماً داراي تحصيلات مرتبط با شهرسازي يا حمل‌ونقل نيستند. اگر شهرداران شهرهاي بزرگ در آمريکا، اروپا يا آسياي شرقي بررسي شوند، مشاهده مي‌شود که اين مدل سخت‌گيرانه مدرک‌محور که امروز در ايران بر آن اصرار مي‌شود، در ديگر کشورها مرسوم نيست.محمدخاني با اشاره به وظايف مديريت شهري تصريح کرد: براساس آنچه برخي کارشناسان نيز به آن اشاره کرده‌اند، در قانون از ميان محورهاي نه‌گانه وظايف مديريت شهري، يکي از محورها موضوع بهداشت و سلامت شهر است. اگر بنا بوده متناسب با ساير محورهاي وظايف و تکاليف شهرداري، تخصص‌هاي مشخصي در قانون لحاظ شود، اين سؤال مطرح است که چرا براي موضوع بهداشت و سلامت، رشته‌هاي متناسب در نظر گرفته نشده است.وي خاطرنشان کرد: البته همان‌طور که اشاره شد، با ترکيب و نگاه فعلي دولت و شخص رئيس‌جمهور، اين موضوع در مسير اصلاح قرار دارد و پيش‌بيني مي‌شود اين نقيصه برطرف شود.سخنگوي شهرداري تهران در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به فضاسازي‌هاي اخير پيرامون اين موضوع گفت: به نظر مي‌رسد اين ماجرا بيش از آنکه جنبه کارشناسي داشته باشد، يک اقدام سياسي، رسانه‌اي يا حتي انتخاباتي باشد؛ اقدامي که ممکن است با هدف تغيير مسير يا انحراف تمرکز مديريت شهري از خدمت‌رساني انجام شود.وي تأکيد کرد: ما در شهرداري تهران چنين نيتي نداريم و تلاشمان اين است که شرايط به‌گونه‌اي پيش برود که تمرکز مديريت شهري تا آخرين لحظه بر کار، خدمت‌رساني و پاسخگويي به مردم باقي بماند.سخنگوي شهرداري تهران با تأکيد بر تغيير رويکرد مديريت شهري در حوزه نظارت ترافيکي اعلام کرد: برنامه شهرداري صرفاً افزايش تعداد دوربين‌هاي ترافيکي با هدف جريمه شهروندان نيست، بلکه توسعه اين زيرساخت‌ها بر پايه مدل‌هاي نوين حمل‌ونقل و هوشمندسازي انجام خواهد شد.به گفته محمدخاني، شهرداري تهران به دنبال آن است که نصب و توسعه دوربين‌هاي ترافيکي در بستر روش‌هاي جديد مديريت حمل‌ونقل شهري و الگوهاي هوشمند صورت گيرد.وي افزود: نگاه قديمي که تصور مي‌شد دوربين‌ها فقط براي جريمه کردن شهروندان نصب مي‌شوند، ديگر مدنظر ما نيست. هدف اصلي استفاده از مدل‌هاي روز و فناوري‌هاي نوين براي کمک به مديريت بهتر تردد و حمل‌ونقل در شهر است.