توليت آستان قدس رضوي:وحدت حوزه و دانشگاه، پيوند راهبردي علم و ايمان براي حل مسائل کشور و تمدنسازي ا
توليت آستان قدس رضوي:وحدت حوزه و دانشگاه، پيوند راهبردي علم و ايمان براي حل مسائل کشور و تمدنسازي اسلامي استمشهد-خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي: وحدت حوزه و دانشگاه، پيوند راهبردي علم و ايمان براي حل مسائل کشور و تمدنسازي اسلامي است.توليت آستان قدس رضوي با تأکيد بر اينکه «وحدت حوزه و دانشگاه» يک امر تشريفاتي يا مناسبتي نيست، بلکه ضرورتي راهبردي براي پيشرفت کشور و شکلگيري تمدن نوين اسلامي بهشمار ميرود، گفت: پيوند نهادي، فعال و ساختارمند ميان حوزههاي علميه و دانشگاهها، موجب حل مسائل پيچيده و حرکت رو به جلوي علمي و تمدني کشور است.حجت الاسلام احمد مروي، در نشست همانديشي «وحدت حوزه و دانشگاه» که در محل دانشگاه فردوسي مشهد و با حضور جمعي از رؤساي دانشگاههاي مشهد، مدير حوزه علميه خراسان، دبير و اعضاي شوراي عالي حوزه علميه خراسان برگزار شد، با گراميداشت ياد و خاطره شهداي والامقام حوزه و دانشگاه، اين دو نهاد را ستونهاي اصلي پيشرفت علمي، فرهنگي و تمدني کشور دانست.وي با يادآوري نام و مجاهدت شهدايي همچون شهيد آيتالله دکتر مفتح، شهيد استاد مطهري، شهيد آيتالله بهشتي، شهيد دکتر فخريزاده، شهيد دکتر شهرياري و ديگر شهداي عزيز، اظهار کرد: اين شهدا از دل حوزه و دانشگاه برخاستند و با پيوند علم، ايمان و مجاهدت، الگويي ماندگار از نقشآفريني نخبگان متعهد در تاريخ انقلاب اسلامي بهجا گذاشتند.حجت الاسلام مروي با تأکيد بر اينکه وحدت حوزه و دانشگاه نبايد به يک مراسم نمادين يا سالانه تقليل يابد، گفت: اين وحدت اگر صرفاً در حد يک نشست برگزار شود و سپس تا سال آينده به فراموشي سپرده شود، از فلسفه وجودي خود فاصله گرفته است. وحدت حوزه و دانشگاه، يک ضرورت بنيادين و راهبردي است، نه يک مناسبت تقويمي.توليت آستان قدس رضوي با تبيين مبناي فکري وحدت حوزه و دانشگاه، تصريح کرد: اساس اين وحدت، پيوند علم و دين است؛ علم و ايمان، دو حقيقت اصيل و مکمل يکديگرند و بدون جمع ميان اين دو، تعالي انسان و جامعه ممکن نخواهد بود.وي افزود: علمِ منفک از ايمان، ميتواند به ابزاري در خدمت ظلم، سلطه و تباهي تبديل شود؛ واقعيتي که نمونههاي آن در جهان امروز بهروشني قابل مشاهده است.حجت الاسلام مروي با استناد به حديث پيامبر اکرم (س) که ميفرمايند «اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِکَ مِنْ عِلْمٍ لَا ينْفَعُ»، خاطرنشان کرد: صرفِ علم داشتن کافي نيست؛ آنچه مطلوب است، علم نافع است؛ دانشي که در خدمت هدايت، تعالي و حل مسائل واقعي جامعه انساني قرار گيرد.