رئيس کميسيون هوشمندسازي و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر اصفهان:هزينه احداث هر کيلومتر مترو در اصفهان 5
رئيس کميسيون هوشمندسازي و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر اصفهان:هزينه احداث هر کيلومتر مترو در اصفهان 50 هزار ميليارد ريال استاصفهان - خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي: رئيس کميسيون هوشمندسازي و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر اصفهان گفت: توسعه زيرساختهاي حمل و نقل عمومي بهويژه قطار شهري، مستلزم تامين اعتبارات سنگين است و در شرايط کنوني، براي احداث هر کيلومتر مترو در اصفهان حدود 50 هزار ميليارد ريال هزينه ميشود.ابوالفضل قرباني روز چهارشنبه در مراسم رونمايي از نخستين ناوگان اتوبوسهاي برقي کلانشهر اصفهان افزود: حتي در زمان راهاندازي خط يک مترو نيز شهرداري به تنهايي قادر به تأمين همه هزينههاي احداث، آزادسازي مسير و تجهيزات نبود و در آن مقطع، دولت نقش حمايتي پررنگتري ايفا ميکرد، اما بهتدريج از ميزان اين حمايتها کاسته شد.اين عضو شورا ادامه داد: با وجود محدوديتهاي موجود، درحال حاضر بيشترين منابع مالي براي احداث خط دوم قطار شهري و توسعه خط يک اختصاص يافته و برنامهريزي لازم براي رفع مباحث مربوط به خط سوم نيز در دستور کار قرار دارد.قرباني تصريح کرد: مديريت شهري در دوره ششم، حمل و نقل پاک را بهعنوان يکي از اولويتهاي اصلي دنبال کرده و امروز بخشي از اين رويکرد با ورود اتوبوسهاي برقي به ناوگان حمل و نقل عمومي محقق شده است.وي با اشاره به جايگاه اتوبوس در شبکه تردد شهري گفت: اتوبوس همچنان ستون فقرات حمل و نقل عمومي و ميزان جابهجايي مسافر با اتوبوس از مترو بيشتر است، با اين حال توسعه مترو و اتوبوس بايد به صورت مکمل و ترکيبي دنبال شود.عضو پارلمان شهري اصفهان افزود: حتي اتوبوسهاي ديزلي جديد نيز آثار زيست محيطي دارند و بر همين اساس، سياست مديريت شهري حرکت تدريجي به سمت جايگزيني ناوگان ديزلي با وسايل نقليه کم کربن و پاک، از جمله اتوبوسهاي برقي است.قرباني با اشاره به هزينه بالاي تامين ناوگان جديد اظهار داشت: قيمت هر دستگاه اتوبوس برقي حدود 200 ميليارد ريال است و درحالي که در گذشته بخش عمده هزينه خريد اتوبوسها ازسوي دولت تامين ميشد، اکنون شهرداري موظف است تمام هزينهها را پرداخت کند که اين موضوع فشار مضاعفي بر منابع مالي مديريت شهري وارد کرده است.وي تصريح کرد: شاخصهاي ارزيابي موفقيت شهرها تغيير کرده و امروز شهري موفق تلقي ميشود که بتواند خدمات تردد سريع، ايمن و سازگار با محيطزيست را براي شهروندان فراهم کند.اين عضو شورا با تأکيد بر لزوم توجه همزمان به آلودگي هوا و آلودگي صوتي گفت: ورود ناوگان بيدود و بيصدا ميتواند نقش مؤثري در ارتقاي کيفيت زندگي شهروندان و حرکت واقعي به سمت حمل و نقل پاک ايفا کند.معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري اصفهان نيز در اين مراسم با بيان اينکه برقيسازي ناوگان، فقط به معناي جايگزيني اتوبوسهاي ديزلي نيست، گفت: اين اقدام بيانگر تغيير رويکردي اساسي در مديريت شهري با هدف کاهش آلايندگيها و ارتقاي سطح خدماترساني به شهروندان است.سعيد ساکت اظهار داشت: بهرهبرداري از اين ناوگان موجب صرفهجويي روزانه بيش از يک ميليون ليتر سوخت و کاهش انتشار حدود 500 تن دي اکسيد کربن خواهد شد که نقش قابل توجهي در بهبود شاخصهاي زيست محيطي شهر دارد.وي افزود: ورود اتوبوسهاي برقي علاوه بر کاهش مصرف انرژيهاي فسيلي، زمينهساز توسعه تدريجي حملونقل پاک و استفاده از فناوريهاي نوين در ناوگان عمومي است.معاون شهردار با اشاره به برنامههاي مديريت شهري براي تقويت اتوبوسراني تصريح کرد: اين اقدام در چارچوب برنامه چهار هزار ميليارد ريالي شهرداري براي نوسازي و توسعه ناوگان انجام شده و در گامهاي بعدي، ورود 50 دستگاه اتوبوس برقي ديگر به شبکه حملونقل عمومي پيشبيني شده است.