موسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی

شماره 13260
وزير کار خبر داد:بازگشت ريل‌باس‌ها به خط راه آهن ورامين به تهران

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي از بازگشت ريل‌باس‌ها به خط راه آهن ورامين به تهران خبر داد.احمد ميدري با اشاره به وضعيت ناوگان ريلي رجا، ادامه داد: نتيجه اين واگذاري اين بود که ما حدود 50 درصد و در برخي موارد تا 50 درصد، واگن‌هاي از مدار خارج شده داشتيم. با بازگشت اين مجموعه به دستگاه تخصصي، رجا دوباره مي‌تواند دوران بهتري را تجربه کند.وي اذعان داشت: با سياست‌هايي هم که وزارت راه در پيش دارد، قرار است در جاهايي که امکان دارد، واگذاري به بخش خصوصي انجام شود، اما يکي از سياست‌هاي غلط اين بوده که راه‌آهن‌هاي بين‌حومه‌اي، مانند ورامين–تهران يا مسيرهاي شهرهاي اطراف و يا حتي در تبريز، به شکلي اداره شده‌اند که در واقع بايد در اختيار دولت باشند.وزير کار تأکيد کرد: اين مسيرها مانند مترو هستند و نيازمند يارانه‌اند. يک صندوق بازنشستگي نمي‌تواند اين يارانه‌ها را تأمين کند. ما در سال گذشته، حداکثر نرخ بليت در مسير ورامين–تهران حدود 7 هزار تومان بوده، درحالي که براي ما هزينه هر مسافر نزديک به 70 هزار تومان تمام مي‌شد.وي افزود: در مجموع، براي قطارهاي حومه‌اي، حدود 240 ميليارد تومان هزينه کرديم، درحالي که تنها 24 ميليارد تومان درآمد داشتيم. بنابراين، بازگشت اين شرکت حمل و نقل ريلي هم به نفع سازمان تأمين اجتماعي است و هم به نفع مردم، تا بتوانند از خدمات بهتر و باکيفيت‌تري برخوردار شوند.ميدري به برنامه‌هاي دولت براي افزايش حقوق کارگران در سال آينده هم اشاره کرد و گفت: طي 2 هفته آينده، نشستي با کارفرمايان در تاريخ 8 دي‌ و همچنين با تشکل‌هاي کارگري برگزار مي‌کنيم و در آنجا نظرات مختلف را مورد بررسي قرار مي‌دهيم.وزير کار افزود: قانوني هم در مجلس وجود دارد که براساس آن حداقل به اندازه تورم، افزايش حقوق‌ها بايد صورت بگيرد. قانوني که اکنون در مجلس درحال بررسي است را مدنظر قرار مي‌دهيم و پس از بررسي همه اين موارد، مشخص مي‌شود که به چه شکل بتوان موضوع را با کارگران و کارفرمايان پيش برد.وي درباره آخرين وضعيت طرح کالابرگ الکترونيک نيز اظهار داشت: تا حدودي سه دهک اول، کالابرگ را دريافت کرده‌اند و در هفته آينده موضوع جديدي در اين حوزه به‌عنوان خبر وجود ندارد و روندهاي موجود ادامه دارد.