موسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی

شماره 13259
مديرعامل شرکت راه آهن:عمليات اجرايي برقي کردن خط ريلي تهران - مشهد تا پايان سال آغاز مي‌شودمديرعامل

مديرعامل شرکت راه آهن:عمليات اجرايي برقي کردن خط ريلي تهران - مشهد تا پايان سال آغاز مي‌شودمديرعامل شرکت راه آهن جمهوري اسلامي ايران از آغاز عمليات اجرايي پروژه برقي کردن قطار تهران - مشهد تا پايان امسال خبر داد. به گزارش ايرنا، جبارعلي ذاکري در سومين روز از نهمين نمايشگاه حمل و نقل، لجستيک و صنايع وابسته در نشست خبري افزود: مشکلات مربوط به بقيه کردن اين مسير حل شده و بزودي خبرهاي خوبي در اين زمينه خواهيم داشت.معاون وزير راه و شهرسازي گفت: هم‌اکنون پروژه برقي‌سازي مسير تهران مشهد به طول 2 هزار کيلومتر نهايي شده، مشکلات بانکي آن در شرف حل شدن است و پيش از پايان سال عمليات اجرايان آغاز مي‌شود. ذاکري ادامه داد: توسعه راه آهن حومه‌اي در اين مسير نيز بر مبناي برقي کردن ديده شده و پيش‌بيني شده که در تهران و حومه و شهرهاي اطراف از يک سو تا تاکستان و سوي ديگر تا قم و گرمسار برقي خواهد شد.وي گفت: مدت زمان اجراي اين پروژه چهار سال خواهد بود و پيش‌بيني مي‌شود سرعت قطارها در اين مسير تا 200 کيلومتر در ساعت نيز برسد. مديرعامل شرکت راه آهن گفت: در يک سال گذشته يکي از اقدامات مهم انجام شده در راه آهن، در جهت کاهش زمان سير قطارها بود.وي افزود: در مسير تهران مشهد نيز مجدداً پس از پنج سال سرعت سير قطارها به 160 کيلومتر در ساعت رسيد که مدت زمان سير در اين مسير را يک ساعت کوتاه‌تر مي‌کند. ذاکري يادآور شد: در برنامه هفتم پيشرفت، دو برنامه راه آهن به عنوان طرح پيشران ديده شده که يکي از آنها تکميل و برقي کردن مسير سرخس تا چشمه ثريا و ديگري، تکميل و برقي کردن مسير سرخس تا بندرعباس است.وي گفت: در اين صورت 70 درصد ظرفيت باري و مسافري ريلي کشور برقي خواهد شد و مي‌توان با ورود کشنده‌هاي برقي، از کشنده‌هاي ديزلي در ساير محورها استفاده کرد. با اين حال به دليل مشکلات تامين مالي اين پروژه‌ها، تاکنون محدوديت‌هايي وجود داشت.