موسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی

شماره 13256
معاون اول رئيس‌جمهور:نگاه کلاسيک و کليشه‌اي موجب افت عملکرد دانش‌آموزان شده استمعاون اول رئيس‌جمهور

معاون اول رئيس‌جمهور:نگاه کلاسيک و کليشه‌اي موجب افت عملکرد دانش‌آموزان شده استمعاون اول رئيس‌جمهور با اشاره به ضرورت ايجاد تحول آموزشي از مدارس، گفت: تاکنون در زمينه کشف استعداد، تربيت و ميدان دادن به نوجوانان موفقيت قابل قبولي حاصل نشده است.دکتر محمدرضا عارف در ديدار با جمعي از اساتيد و مديران دانشگاه فرهنگيان، گفت: آذر، ماه دانشگاه است. 16 آذر نقطه عطف برجسته‌اي در تحولات کشور و وقايع بعد از پيروزي انقلاب اسلامي بوده است.وي با تقدير و تشکر از تلاش‌هاي اساتيد‌ و دانشگاهيان در چهار دهه گذشته، افزود: با هر شاخص و معياري که اقدامات اساتيد و دانشگاهيان را ارزيابي کنيم، نقش مؤثر آنها در در رشد کشور در زمينه علم و فناوري مشخص است مخصوصاً اگر به امکانات سال‌هاي اوليه انقلاب در حوزه آموزش عالي توجه کنيم، اين نقش سازنده بيشتر نمايان مي‌شود.معاون اول رئيس‌‌جمهور گفت: به خاطر همين زحمات شبانه‌روزي دانشگاهيان بود که ما به نقطه‌اي رسيديم که از 20 سال گذشته مدعي دستيابي به جايگاه اولي‌در منطقه شده‌ايم. اين جايگاه همچنان دست‌يافتني است اگرچه در برخي شاخص‌ها عقب هستيم ولي به ياري خداوند متعال و تلاش و همت جوانان نخبه کشور، آنها هم جبران مي‌شود.عارف با تأکيد بر اينکه علم و فناوري پايه همه برنامه‌هاي کشور براي توسعه و پيشرفت است، گفت: در برنامه‌هاي توسعه کشور نمي‌توانيد بخشي را پيدا کنيد که مبتني بر علم و دانش نباشد.وي در ادامه گفت: در برنامه‌هاي توسعه نيروي انساني عامل مهمي است و مزيت کشور ما هم نيروي انساني است که اساتيد نقش مهمي در تربيت اين نيروها دارند. البته اساتيد دانشگاه فرهنگيان کار بزرگ‌تري هم دارند که آن تربيت کساني است که مي‌خواهند نوجوانان و فرزندان ما را آموزش داده و تربيت کنند.عارف با تأکيد بر تلاش دولت براي حل مشکلات دانشگاه فرهنگيان، خاطرنشان کرد: اهميت تربيت معلمان در دانشگاه فرهنگيان به اندازه‌اي زياد است که مقام معظم رهبري هم از اين دانشگاه بازديد داشته‌اند. اين مسأله بيانگر جايگاه مهم اين دانشگاه در تربيت معلماني است که دانش‌آموزان را براي ساخت آينده کشور آموزش مي‌دهند.معاون اول رئيس‌جمهور همچنين با اشاره به جايگاه تمدني ايران بعد از اسلام در زمينه علم و دانش، گفت: اگر مي‌خواهيم در زمينه علم و دانش به جايگاهي برسيم که در شأن منزلت مردم و کشورمان باشد، بايد اصلاح آموزشي را از مدرسه شروع کنيم. در اين سال‌ها زحمات زيادي کشيده شده اما هنوز در زمينه کشف استعداد، تربيت و ميدان دادن به نوجوانان موفقيت قابل قبولي حاصل نشده است. افتخار ما اين است که به لحاظ مباني اعتقادي هيچ کمبودي نداريم اما بايد به زبان و مقتضيات نوجوان و جوان توجه کنيم ولي چون مي‌خواهيم با نگاه کلاسيک و کليشه‌اي عمل کنيم، تاکنون در اين زمينه خروجي قابل قبولي نداشته‌ايم.وي با بيان اينکه در تربيت دانش‌آموزان مشکلاتي وجود دارد، افزود: البته بخشي از اين مشکل به مدرسه ارتباط دارد و بخش ديگر مربوط به مسائل خانوادگي مي‌شود ولي اين مشکلات در مدرسه نمايان مي‌شود. آيا توانسته‌ايم دانش‌آموزي و نوجواني که چندين سال 6 سال در مدرسه حضور دارد را به بلوغ فرهنگي برسانيم؟ برخورد کليشه‌اي با دانش‌آموز و نوجوان منجر به افت عملکرد و ريزش نمرات مي‌شود که البته اين مسائل در دانشگاه هم وجود دارد. دانشجو با نشاط وارد دانشگاه مي‌شود اما در ادامه چقدر شرايط او متفاوت مي‌شود؟ عارف با بيان اينکه از رسالت و وظيفه مهم تربيت نوجوانان غفلت کرده‌ايم، افزود: يکي از اولويت‌هاي اصلي دولت چهاردهم ايجاد تحول عميق در بخش‌هاي مختلف آموزشي است.وي در ادامه گفت: به دليل برخي مشکلات از جمله تحريم‌هاي ظالمانه، دولت و حکومت نتوانسته است وظيفه خود را در قبال معلم و اساتيد به خوبي ايفا کند که ما بابت اين مسئله از آنها عذرخواهي مي‌کنيم. شأن و منزلت معلم و استاد ايجاب مي‌کند که دولت و حکومت دغدغه معيشتي آنها را داشته باشد تا معلم و استاد صرفاً در تربيت نوجوان و جوان و توسعه علم و فناوري کشور متمرکز باشد نه اينکه بخشي از فکر و تمرکز آنها براي مسائل معيشتي باشد. راهبرد دولت بر حل اين مسائل است و اميدواريم اقداماتي که شروع کرده‌ايم در کوتاه مدت به نتايج قابل قبولي برسد.عارف در پايان با اشاره به نگاه دولت به دانشگاه گفت: دولت دانشگاه را مسير و محور حل مشکلات و ناترازي‌هاي کشور مي‌داند و معتقد است دانشگاه مي‌تواند در اين زمينه به دولت راهکار ارائه کند. دانشگاه همچنين مي‌تواند براي حفظ و ارتقاء منزلت معلم و استاد راهکار ارائه کند تا آنها با آرامش به فکر تربيت نيروهاي انساني و توسعه علم و فناوري در کشور باشند.

عناوین این صفحه