حضرت آيتالله جوادي آملي از مراجع تقليد با بيان اينکه اداره کشور و ايستادگي در برابر انحرافات، نيازمند مديراني است که فريب نخوردند، گفت: ما بايد در نظام امامت و امت، به دنبال ريشهکن کردن جاهليت باشيم؛ جاهليتي که موجب اختلاس، بدکاري و آسيب به جامعه ميشود.حضرت آيتالله جوادي آملي در جلسه هفتگي درس اخلاق خود که ديروز در مسجد اعظم قم و با حضور جمعي از طلاب و اقشار مختلف مردم برگزار شد، در ادامه شرح نهجالبلاغه و تفسير کلمات قصار اميرالمؤمنين(ع)، به شرح کلمه 188 پرداخت و افزود: حضرت ميفرمايد: "مَنْ أَبْدَى صَفْحَتَهُ لِلْحَقِّ هَلَکَ"، هرکس در برابر قانون الهي بايستد،هلاک خواهد شد،زيرا سراسر عالم تحت تدبير قوانين الهي اداره ميشود.ايشان در بخش ديگري از سخنان خود با تبيين جايگاه نظام امامت و امت، خاطرنشان کرد: رسالت حوزهها و دانشگاهها جهلزدايي و رسالت مساجد و مجالس ديني جهالتزدايي است؛ اما نظام امامت و امت، فراتر از اين دو است و مأموريت اصلي آن جاهليتزدايي و تحولبخشي به ساختار جامعه است.اين مرجع تقليد با اشاره به ضرورت "قوامين بالقسط" در مديريت جامعه اسلامي افزود: اداره کشور و ايستادگي در برابر انحرافات و فشارهاي دشمن، نيازمند مديراني است که هيچ چيز آنان را نفريبد. اين جايگاه، مرتبهاي بالاتر از عدالت فردي براي امام جماعت يا قاضي است.حضرت آيتالله جوادي آملي در بخش ديگري از بيانات خود، با اشاره به جايگاه رفيع حضرت زهرا (س) در واقعه مباهله، اظهار داشت: مباهله به اين معنا نيست که کسي صرفاً عالم باشد، حرف تازه بياورد يا با قرآن ارتباط داشته باشد؛ اينها همه ارزشهاي بزرگي است اما مباهله قدرتي فراتر ميخواهد. براي رسيدن به معارف بلند قرآن بايد تلاش و مجاهدت کرد؛ همانگونه که علامه طباطبايي با جانکَندن از قرآن معارف نو استخراج ميکرد. اما سؤال اينجاست که فاطمه زهرا(س) در مباهله چه نقشي دارد؟ايشان با بيان اينکه حضرت زهرا (س) "مستجابالدعوه"، "مقرب درگاه الهي" و از "خمسه طيبه" است، افزودند: در ماجراي مباهله، مسيحيان با استدلال آمدند و استدلالشان کارساز نشد؛ آيه مباهله نازل شد تا مشخص کند که در اينجا بايد حق روشن و از باطل جدا شود. اين مرحله، فقط با دعا نيست؛ اينجا کساني بايد حضور يابند که قدرت تصرف در عالم به اذن خداوند را دارند. يعني اگر لازم شد، هم زمين را بلرزانند، هم زمان را متوقف کنند و هم با يک اراده، بساط باطل را برچينند.اين مرجع تقليد تأکيد کرد: اين قدرت در دست کساني است که خليفهاللهاند؛ و در کنار اميرالمؤمنين(ع)، حضرت زهرا(س) نيز چنين شأني دارد. مباهله از آنجاست که وجودهاي قدسي همچون علي و فاطمه با اذن الهي کار الهي ميکنند. اين مقام، فراتر از عالم شدن و فراتر از اخلاقي شدن است؛ اين جايگاه خليفهالله بودن است.حضرت آيتالله جوادي آملي در بخش پاياني سخنان خود، ضمن تأکيد بر شناخت مقام اهلبيت(ع)، خاطرنشان کرد: زمين و زمان به اذن الهي تابع اين ذوات قدسي هستند؛ اين مقام را هيچکس نشناخت. ما اگر لياقت داشتيم، ميتوانستيم بهرههاي بزرگتري از نام و ياد آنان ببريم. مانند انساني که کنار دريا ميرود اما تنها يک کوزه کوچک دارد. حيف است که از اين اقيانوس بيکران، بهرهاي محدود ببريم؛ بايد از اين معارف استفاده کنيم تا جامعه ما در اقتصاد، صنعت، انرژي و همه عرصهها “قَوّامين بالقسط” باشد.ايشان با اشاره به ضرورت بهرهگيري درست از نعمتهاي گسترده کشور، اضافه کرد: وقتي انسان وارد حرم ميشود، بايد چيزي فراتر براي کشور، امت اسلامي و جامعه طلب کند؛ چيزي که اين سرزمين را از هر خطري نجات دهد. ما در اين کشور آب، خاک، امکانات و ظرفيتهاي فراوان داريم؛ همهچيز براي پيشرفت مهياست. اين همان بيان نوراني حضرت اميرالمؤمنين است که ميفرمايد کشوري که منابع و امکانات دارد، و درست استفاده کند، ميتواند قوام پيدا کند.اين مرجع تقليد افزود: نظام امامت و امت يعني نظامي که جاهليت را از جامعه برطرف کند؛ نه اينکه فقط جهل علمي را رفع کند، بلکه جاهليت اجتماعي و رفتاري را از بين ببرد. بنابراين بايد بدانيم در ايام ولادت حضرات معصومين(ع) چه بخواهيم و چگونه بخواهيم. وقتي به حرم ميرويم، بايد براي کشورمان دعا کنيم؛ براي جهلزدايي دعا کنيم. کار حوزه و دانشگاه ارزشمند است، اما کافي نيست. ما بايد در نظام امامت و امت، به دنبال ريشهکن کردن جاهليت باشيم؛ جاهليتي که موجب اختلاس، بدکاري و آسيب به جامعه ميشود.