بازديد خبرنگاران از پروژه درحال احداث فرودگاه بينالمللي قمقم-خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي: جمعي از خبرنگاران رسانههاي استان قم از پروژه درحال احداث فرودگاه بينالمللي اين شهر بازديد کردند. در اين بازديد، عليرضا ماندي مشاور استاندارقم با اشاره به روند شکلگيري اين طرح گفت: ايده ايجاد فرودگاه قم نخستين بار در سال 1386 مطرح شد و پس از مذاکراتي ميان استانداري و رياست جمهوري، با تصويب هيئت دولت به عنوان يکي از طرحهاي مهم زيرساختي استان در دستور کار قرار گرفت.وي افزود: در آن مقطع شرکت مشاور هوايي «محاب» مطالعات امکانسنجي پروژه را انجام داد و نتايج آن براي بررسي و تأييد به سازمان هواپيمايي، شرکت فرودگاهها و ساير نهادهاي ذيربط ارسال شد. براساس همين مطالعات، موقعيت فعلي بهعنوان محل اصلي احداث فرودگاه تعيين شد.مشاور استاندار اظهار کرد: در سال 1389 شوراي برنامهريزي و توسعه استان اجراي طرح را تصويب کرد و شرکت «ارمکيش» به عنوان سرمايهگذار انتخاب شد. مراسم آغاز عمليات اجرايي اين پروژه با حضور رئيس مجلس، نمايندگان استان و ديگر مسئولان برگزار گرديد.ماندي ادامه داد: فعاليتهاي اجرايي تا سال 1393 پيگيري شد، اما در نتيجه برخي مشکلات حقوقي، پروژه تا سال 1403 متوقف ماند و اين توقف خساراتي به زيرساختها وارد کرد. از ابتداي سال جاري بار ديگر عمليات ساخت فرودگاه با تخصيص بودجهاي بين 8 تا 10 همت از منابع دولتي و مولدسازي استان آغاز شده است.او تأکيد کرد: بنا بر تصميم دولت چهاردهم، اجراي بخش گردشگري پروژه توسط بخش خصوصي و بخش فرودگاهي و زيرساختي آن توسط دولت و بنياد مسکن دنبال خواهد شد.رئيس پروژه فرودگاه قم درباره جزئيات آن گفت: محدوده اين فرودگاه حدود دو هزار و 650 هکتار است که از اين ميان، 850 هکتار به محدوده پروازي و 1650 هکتار به محوطه خدماتي و ساختمانهاي جانبي اختصاص دارد. طول باند پرواز و تاکسيوي هرکدام 4100 متر خواهد بود و چند تاکسيوي عمودي مسير ارتباطي ميان باند و تاکسيريهاي موازي را برقرار ميکنند.ماندي افزود: ترمينال فرودگاه با زيربناي 30 هزار متر مربع ساخته ميشود و طراحي آن براساس معماري ايراني–اسلامي خواهد بود. طرح پيشنهادي شامل دو گنبد الهامگرفته از حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران، سقفهاي قوسي متناسب با اقليم کويري و فضايي نگينمانند ميان دو گنبد است که نشانگر جايگاه ويژه شهر قم بين شهرهاي زيارتي کشور ميباشد.وي درباره برخي مزاياي فني اين فرودگاه گفت: ارتفاع مناسب منطقه موجب ميشود اين فرودگاه براي پروازهاي ترانزيتي و عبوري جذاب باشد و نزديکي آن به سه محور مهم شامل ايستگاه راهآهن، جاده شمال–جنوب و منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان، ارزش آن را دوچندان کرده است.در ادامه برنامه، محمد اطهري مديرکل بنياد مسکن قم بهعنوان پيمانکار پروژه اعلام کرد: اجراي باند فرود، تاکسيويها و استريپها به طول 7 کيلومتر و عرض 500 متر به بنياد مسکن واگذار شده است و اين نهاد موظف است عمليات زيرسازي را تا پيش از مرحله آسفالت انجام دهد. او افزود: بر پايه قرارداد منعقد شده در 23 شهريور 1404، زيرسازي تا پايان سال 1405 بايد تکميل شود.پيشتر نيز روانبخش، نماينده قم در مجلس شوراي اسلامي، اعلام کرده بود که فرودگاه بينالمللي قم تا سال 1407 به بهرهبرداري خواهد رسيد. او همچنين هزينه پيشبينيشده براي ساخت را حدود 7 همت و براي تأمين تجهيزات لازم نزديک به 1.7 همت ذکر کرده که توسط سازمان هواپيمايي پرداخت خواهد شد.