موسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی

شماره 13227
ورود ايران به مرحله طراحي هواپيماهاي مسافري 20 نفرهبه فاصله حدود 10 روز از آغاز پروازهاي آزمايشي هوا

ورود ايران به مرحله طراحي هواپيماهاي مسافري 20 نفرهبه فاصله حدود 10 روز از آغاز پروازهاي آزمايشي هواپيماي "سيمرغ" رئيس سازمان هواپيمايي از آغاز طراحي دو مدل هواپيماي مسافربري سبک 20 نفره خبر داد. تقريبا نيمي از هواپيماهاي ناوگان هوايي مسافري کشور زمينگير هستند و براساس آمار تا نيمه نخست امسال 211 فروند هواپيماي توسط 30 شرکت هواپيمايي داخلي مورد استفاده قرار گرفته و به اصطلاح فعال محسوب مي‌شود.طي مدت ياد شده 6 فروند هواپيما به ناوگان هوايي مسافري کشور اضافه شده که در مقايسه با نياز روزافزون حمل‌ونقل هوايي،‌ اندک به شمار مي‌آيد. در اين شرايط با در نظر گرفتن تحريم‌هاي همه‌جانبه عليه صنعت هوانوردي کشور، طراحي و ساخت هواپيماهاي بومي در دستور کار قرار گرفته است.اولين خروجي اين دستور کار، آغاز پروازهاي آزمايشي هواپيماي ترابري سيمرغ است که چندي قبل رئيس سازمان هواپيمايي کشوري آن را اعلام کرد. در راستاي تامين نياز کشور، حسين پورفرزانه، رئيس سازمان هواپيمايي کشوري از ورود تيم‌هاي فني کشور به مرحله طراحي دو نوع هواپيماي مسافربري سبک خبر داد و گفت: پس از موفقيت در ساخت هواپيماي باري «سيمرغ»، صنعت هوايي ايران آماده ورود به فاز توليد هواپيماهاي منطقه‌اي براي اتصال فرودگاه‌هاي کوچک کشور است.وي با اشاره به اهميت توسعه صنايع پيشران در برنامه هفتم توسعه، ادامه داد: صنعت هوايي يکي از بخش‌هاي مهم اين راهبرد است که در دو محور اصلي شامل گسترش حمل‌ونقل هوايي و ساخت هواپيماي بومي دنبال مي‌شود. در کنار توسعه ناوگان و فرودگاه‌ها، بخش ساخت هواپيماي داخلي نيز به‌عنوان يکي از صنايع پيشران در دستور کار قرار گرفته است. پروژه «سيمرغ» که براي مأموريت‌هاي ترابري طراحي شده، نماد توان فني متخصصان ايراني در حوزه هوا و فضاست.معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به آغاز طراحي دو نوع هواپيماي مسافربري سبک افزود: ايران با توجه به وسعت جغرافيايي و وجود فرودگاه‌هاي متعدد کوچک، نياز جدي به هواپيماهاي 20 نفره براي پروازهاي کوتاه‌برد دارد تا شهرهاي کوچک به شبکه پروازي اصلي متصل شوند.پورفرزانه تأکيد کرد: صنعت هوايي ايران از قديمي‌ترين صنايع کشور است و با وجود زيرساخت‌هاي علمي و فني گسترده، توان ساخت هواپيماهاي بومي را دارد. فقط کافي است اراده جدي براي حمايت از متخصصان داخلي وجود داشته باشد تا مسير توسعه صنعت هوايي کشور هموار شود.