موسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی

شماره 13215
38 درصد فوتيان تصادفات تهران، عابرين پياده هستندرئيس اداره اطلاع‌رساني پليس راهور تهران بزرگ از آمار

38 درصد فوتيان تصادفات تهران، عابرين پياده هستندرئيس اداره اطلاع‌رساني پليس راهور تهران بزرگ از آمار بالاي مرگ عابرين پياده در تصادفات تهران خبر داد.سرهنگ علي اصغر شريفي گفت: عابران پياده يکي از کاربران ترافيکي هستند که نقش مهمي در تصادفات دارند به طوريکه 38 درصد از فوتيان تصادفات تهران، همين کاربران پياده ترافيکي هستند.وي افزود: براساس تحليل‌هاي پليس، بيشترين محلي که در آن عابرين پياده در تصادفات کشته مي‌شوند، بزرگراه هاست. يعني فرد به جايي اينکه از پل عابر استفاده کند، به صورت عرضي و غيرمجاز از بزرگراه رد مي‌شود که چون سرعت رانندگان در اتوبانها زياد است، هرگونه برخوردي موجب مرگ عابرپياده مي‌شود.رئيس اداره اطلاع‌رساني پليس راهور تهران بزرگ ادامه داد: همچنين محلي که فرد در آن متوقف مي‌شود نيز بسيار در تصادفات نقش دارد، به عنوان مثال افراد در کنار خيابان مي‌ايستند تا سوار تاکسي يا اتوبوس شوند، اما تصادفي رخ مي‌دهد و فرد عابرپياده جانش را از دست مي‌دهد.شريفي گفت: بررسي‌ها نشان مي‌دهد تصادفاتي که در شب رخ مي‌دهند، بيشتر موجب مرگ عابرپياده مي‌شوند، چون ديد رانندگان بسيار محدودتر است و خواب آلودگي نيز وجود دارد. همچنين به خاطر خلوتي معابر، ميانگين سرعت نيز بالاست.وي افزود: همچنين رنگ لباس عابرين پياده نيز در تصادفات نقش دارد، زيرا اگر لباس فرد رنگ روشن‌تري داشته باشد در شب‌ها مشاهده آن بهتر اتفاق مي‌افتد.رئيس اداره اطلاع‌رساني پليس راهور تهران بزرگ با اشاره به يک رفتار متمدنانه در رانندگي ادامه داد: براساس ماده 161 آئين نامه راهنمايي و رانندگي، رانندگان بايد به محض رسيدن به خط عابرپياده، متوقف شوند و با زدن فلاشر به رانندگان پشت سري نيز اطلاع دهند تا عابرپياده با آرامش از خيابان تردد کند، که اين مسئله بسيار مهم و يکي از نشانه‌هاي رانندگان باشخصيت است.شريفي درباره انواع گذرگاه‌ها گفت: گذرگاه‌هاي سرچهارراه‌ها که با چراغ راهنمايي و رانندگي هدايت و کنترل مي‌شوند، يکي از محل‌هاي تردد عابرين پياده هستند. البته اگر چراغ کلا وجود نداشته باشد، حق تقدم عبور در تقاطع‌ها با عابرپياده است.وي افزود: اگر تصادف و برخوردي روي خط عابر با عابرپياده رخ دهد، براساس ماده718، با راننده متخلف تشديد برخورد صورت مي‌گيرد.رئيس اداره اطلاع‌رساني پليس راهور تهران بزرگ درباره مقصرشدن عابران پياده در تصادفات ادامه داد: هرگاه عابرين به تکليف خود عمل نکنند، در صورت تصادف با وسيله نقليه، راننده مشروط به اينکه کليه مقررات را رعايت کرده باشد و قادر به کنترل وسليه نقليه و جلوگيري از تصادف يا ايجاد خسارت مادي و بدني نباشد، مسئوليتي نخواهد داشت.