دوشنبه, ۱۱ تیر ۱۴۰۳

ثبت نام

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:



۱۳

خرداد
۱۴۰۳
صفحه اقتصادی: رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: مقدمات اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان درحال انجام است و از ابتدای امسال اجرا و اعمال می‌شود. داود منظور در مورد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، گفت: در برنامه هفتم این موضوع دیده شده که طی سه سال اجرایی شود، به طوری که در سال اول 40 درصد و در دو سال بعد هم 60 درصد اجرایی شود که منابع آن در قانون بودجه امسال دیده شده است.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: در مورد بخش دولتی پیش‌بینی قانون بودجه با همکاری مجلس تصویب کردیم تا این پرداخت‌ها بدون اختلال رخ دهد به طوری یک درصد مالیات ارزش افزوده به مبلغ 50 هزار میلیارد تومان برای آن پیش‌بینی شده است. منظور تاکید کرد: با ابلاغ قانون بودجه درحال تنظیم احکام حقوقی بازنشستگان هستیم و جلسات با صندوق‌های‌ بازنشستگی شروع شده که در روزهای آینده تکمیل خواهد شد. مقدمات اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان درحال انجام است و از ابتدای امسال اجرا و اعمال می‌شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی هم گفت: سازمان تامین اجتماعی در ارتباط با صدور احکام همسان‌سازی اقدام می‌کند و در قانون بودجه پیش‌بینی شده که دولت 130 هزار میلیارد تومان از بدهی خود را به تامین اجتماعی پرداخت کند تا این موضوع اجرایی شود که درحال برگزاری جلسات هستیم تا نحوه پرداخت این مبلغ نهایی شود. منظور در مورد وضعیت بودجه، گفت: بودجه دو بخش عمومی و بخش هدفمندی یارانه‌ها دارد و دولت تلاش کرد منابع را واقعی ببیند و براساس محاسبات امسال کسری بودجه نخواهیم داشت.
رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: در بودجه عمومی تمام تلاش ما این بود که درآمدهای دولت واقعی‌سازی شود و با نگاه واقع‌بینانه کسری بودجه پنهان ایجاد نکنیم، به طوری که درآمد برخی بخش‌ها مانند درآمد نفتی را نسبت به سال گذشته کاهش دادیم. منظور افزود: رقم تحقق درآمد نفت در سال 1402 بیشتر از پیش‌بینی بود، اما در بودجه 1403 محتاطانه عمل کردیم و سهم دولت از صادرات نفت در بودجه امسال 580 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شد. وی ادامه داد: منابع حاصل از واگذاری دارایی شرکت‌ها و اموال دولت در بودجه امسال‌ را به نصف سال قبل کاهش دادیم تا از منابع موهومی دوری کنیم و مصارف را نیز مثل منابع کاهش دادیم.
منظور تصریح کرد: پیش‌بینی کرده‌ایم که امسال در بودجه عمومی دچار کسری بودجه نخواهیم بود.، البته باید شرایط را هم در نظر بگیریم زیرا منابع بودجه پیش‌بینی است، اما تاکید داریم منابع مطمئن و پایدار دیده شود. معاون رئیس جمهوری گفت: در بودجه 1403 سهم منابع پایدار مثل حقوق گمرکی، فروش دارایی‌ها و درآمدهای مالیاتی به حدود 63 درصد رسیده که در ابتدای دولت 42 درصد بود. منظور ادامه داد: در بحث هدفمندی یارانه‌ها نیز پیش‌بینی کرده‌ایم تا منابع آن به خوبی تامین شود، البته سال گذشته نیز این تحقق بالغ بر 90 درصد بود.
وی گفت: دولت تلاش کرد تا با صرفه‌جویی مصارف انرژی، منابع نفت و گاز را افزایش دهد. برای نمونه، سامانه‌ای طراحی شده تا گازوئیل را براساس پیمایش تخصیص دهیم؛ اینها به کاهش مصرف و جلوگیری از قاچاق کمک می‌کند تا در مقابل بتوانیم میزان صادرات را افزایش دهیم. برای کنترل مصرف، تمرکز ما بر راهکارهای غیرقیمتی است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه از تداوم اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در سال جاری خبر داد و گفت: هیات دولت در اردیبهشت امسال تصویب کرد که 20 هزار میلیارد تومان را برای کالابرگ الکتریکی تامین کنیم تا دهک‌های مشمول 11 قلم کالا را با قیمت سال گذشته خریداری کنند؛ بنابراین دولت علاقه‌مند است که حتما این سیاست را انجام دهد.


ارسال دیدگاه
نام: ایمیل: دیدگاه: