جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

ثبت نام

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:



۱۸

فروردین
۱۴۰۰
صفحه خبر: دور نخست جلسه حضوری هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام که دیروز در وین برگزار شد، با دستیابی به افق روشن برای رفع تحریم‌های ایران پایان یافت.
همزمان دو نشست کارشناسی موازی میان اعضای کمیسیون مشترک برجام نیز جهت انجام رایزنی‌های فنی در حوزه رفع تحریم و هسته‌ای تشکیل شد. این نشست‌های کارشناسی قرار است به بحث و رایزنی در خصوص جنبه‌های فنی و جزئیات مسائل مربوط به لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای بپردازند و نتیجه بحث‌های خود را به کمیسیون گزارش کنند.
سید عباس عراقچی‌ رئیس هیات کشورمان در نشست کمیسیون تاکید کرد رفع تحریم‌های آمریکا، نخستین و ضروری‌ترین اقدام جهت احیای برجام است و جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد به محض رفع تحریم‌ها و پس از راستی آزمایی آن، اقدامات جبرانی هسته‌ای خود را متوقف کرده و به اجرای کامل برجام برگردد.
*نماینده روسیه: نشست کمیسیون مشترک برجام موفقیت‌آمیز بود
همزمان، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین هم در توییتی نشست دیروز کمیسیون مشترک برجام را "موفقیت‌آمیز" خواند.
میخائیل اولیانوف نوشت: نشست کمیسیون مشترک برجام موفقیت‌آمیز بود. دو گروه در سطح کارشناسی (در خصوص رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای) موظف شدند که اقدامات ملموسی که تهران و واشنگتن باید برای احیای کامل اجرای برجام انجام دهند را شناسایی کنند. گروه‌ها به سرعت مشغول به کار شدند.
* مقام اروپایی: هدف از نشست وین بازگشت کامل و موثر به برجام است
در همین ارتباط، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا همزمان با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: هدف روشن ما در این نشست بازگشت به اجرای کامل و موثر اجرای توافق ازسوی تمام طرفهاست.
انریکه مورا تصریح کرد که باید از فضای دیپلماتیکِ حاصل از نشست کمیسیون مشترک، برای بازگشت برجام به ریل اصلی استفاده کرد.
* چین: آمریکا باید همه تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران را لغو کند
سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم تاکید کرد: آمریکا باید بدون قید و شرط به برجام بازگردد و تمام تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران را لغو کند.
"جائو لی جیان" با اشاره به نشست کمیسیون مشترک برجام در وین افزود: درحال حاضر، وضعیت هسته‌ای ایران در مرحله حساسی قرار گرفته است. چین از تشکیل جلسات کمیسیون مشترک برجام برای بحث لغو تحریم‌ها ازسوی آمریکا و ازسرگیری اجرای برجام ازسوی ایران پشتیبانی می‌کند. همچنین، پکن از تعامل کمیسیون با آمریکا به روشی مناسب حمایت می‌کند.
وی اظهار امیدواری کرد طرف‌ها هرچه زودتر درباره احیای برجام به توافق برسند و گفت: خروج یک جانبه آمریکا از برجام دلیل اصلی بحران کنونی است. آمریکا باید بدون قید و شرط به برجام بازگردد و تمام تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران را لغو کند.
این مقام چینی افزود: امیدواریم همه طرف‌های مربوط بتوانند حق و باطل را تشخیص دهند و از آمریکا بخواهند اقدامات مشخصی در مورد لغو تحریم‌ها انجام داده و با ایران همسو شود و برای احیای هرچه زودتر برجام تلاش کند.
* روانچی: مذاکرات وین می‌تواند یک موقعیت برد-برد برای همه باشد
نماینده کشورمان در سازمان ملل هم در پیامی توییتری با توجه به برگزاری مذاکرات وین، بر لزوم لغو تمامی تحریم‌های آمریکا به جهت متوقف شدن اقدامات جبرانی برجامی ایران تاکید کرد.
مجید تخت روانچی درباره مذاکرات اعضای کمیسیون مشترک برجام در صفحه توییترش نوشت: اگر آمریکا تمام تحریم‌ها را لغو کند، سپس ایران تمام اقدامات جبرانی را متوقف خواهد کرد. این می‌تواند یک موقعیت برد-برد برای همه باشد.
* "سی‌ان‌ان": راهی برای نجات برجام وجود دارد
شبکه تلویزیونی "سی‌ان‌ان" هم درباره نشست کمیسیون مشترک برجام در وین درگزارشی عنوان کرد: به نظر راهی برای نجات توافق هسته‌ای ایران وجود دارد.
"سی‌ان‌ان" در این باره افزود: آمریکا می‌گوید هدف از این نشست بازگشت دوجانبه به توافق هسته‌ای 2015 میلادی (1394) است.
این رسانه خبری ادامه داد: «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید این مذاکرات دشوار خواهد بود و آمریکا به فوریت به آن ورود نخواهد کرد اما باور بر این است که مذاکرات شرکای ما با طرف ایرانی کمک در برداشتن گامی رو به جلو است.
این شبکه خبری آمریکایی می‌افزاید: ترامپ در سال 2018 میلادی (1397) آمریکا را از برجام خارج و تحریم‌های شدیدی علیه ایران وضع کرد، ایران نیز در پاسخ برخی از تعهدات خود در توافق هسته‌ای را کاهش داد.
سی‌ان‌ان نوشت: اما دولت بایدن تصمیم رئیس جمهوری قبلی این کشور را تغییر داد؛ اکنون نیز به گفته آنتونی بلیکن وزیر امورخارجه آمریکا تنها دو تا سه ماه فرصت برای آمریکا زمان باقی است تا به برجام بازگردد.


ارسال دیدگاه
نام: ایمیل: دیدگاه: