تحلیل سیاسی هفته

صفحه خبر - تاریخ: 21-07-1401, 00:01

بسم‌الله الرحمن الرحیم
هفته وحدت که به مناسبت دو روایت 12 و 17 ربیع‌الاول براساس نظر اهل‌ سنت و شیعیان درباره ولادت پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم تاسیس شده، فرصت مناسبی است برای گرایش به سوی وحدت عملی پیروان مذاهب و ادیان و اقوام و پرهیز از محدود ماندن در شعار. در این زمینه تاکنون اقداماتی صورت گرفته و ابتکار هفته وحدت که از میراث‌های دوران امام خمینی است می‌تواند منشا برکات زیادی باشد.
در شرایط کنونی کشورمان، اولویت با ایجاد وحدت میان وفاداران به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است. در کشور ما نیروهای زیادی وجود دارند که آمادگی خدمت به مردم و نظام را دارند و از تجربیات ارزشمندی نیز برخوردارند ولی به دلایل واهی که ناشی از انگ‌های عناصر تفرقه‌افکن و افراطی است، منزوی هستند و از وجود آنها برای اداره کشور استفاده نمی‌شود. جمهوری اسلامی ایران، وقتی می‌تواند منادی وحدت مذاهب و ادیان و اقوام باشد که وحدت درونی نیروهای وفادار به انقلاب و نظام را محقق نماید. تحقق این وحدت، به ویژه اکنون که کشورمان دچار اعتراضات است و عده‌ای نیز با سوء‌استفاده از اعتراضات، تلاش می‌کنند اغتشاش ایجاد کنند دشمنان خارجی نیز به اغتشاشات دامن می‌زنند، اهمیت زیادی دارد و نباید برخورداری آن از اولویت را نادیده گرفت.
در مورد حوادث روزها و هفته‌های اخیر کشور نیز نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد، جدا دانستن اعتراضات از اغتشاشات است. تردیدی نیست که به خواسته معترضین باید توجه و مطالبات آنان برآورده شود. این اقدام عملی، راه را برای ادامه یافتن اعتراضات می‌بندد و در نتیجه، زمینه اغتشاشات نیز از بین می‌رود. البته نباید تصور شود که بدون حل مشکلات مردم و برآورده کردن مطالبات بر حق آنان، تغییری در نگاه‌ها به وجود می‌آید. مردم معترض، اگر مشاهده کنند که مشکلات اقتصادی برطرف شده و حقوق شهروندیشان توسط دولتمردان رعایت می‌شود، به اعتراضات پایان می‌دهند و با مسئولین همراهی خواهند کرد.
دیروز به مناسبت آغاز بکار دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعضاء این مجمع با رهبر انقلاب دیدار کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار ضمن تاکید بر اهمیت جایگاه مجمع، به حوادث این روزها نیز پرداخته و مسئولین را به مقاومت در برابر فشارها و ادامه انجام وظایف توصیه کردند.
صحنه بین‌المللی نیز این هفته شاهد چند تحول تازه بود. در اوکراین، انفجار پل مهم و استراتژیک «کریمه» بازتاب گسترده‌ای داشت و موجب عصبانیت روسیه و واکنش شتاب‌زده در شلیک موشک به چند شهر اوکراین گردید.
پل کریمه تنها و مهم‌ترین مسیر ارتباطی روسیه به کریمه محسوب می‌شود که روسیه پس از اشغال این شهر در سال 1394 آنرا احداث کرد. طی هفته‌های اخیر اوکراینی‌ها حملات موثری را علیه مواضع روسیه در جنگ انجام داده و به موفقیت‌هایی نیز دست یافته‌اند. از جمله بازپس‌گیری مناطقی در «خارکیف» در ماه گذشته و همچنین تصرف بخش‌هایی در «خرسون» که این هفته رخ داد.
شواهد حکایت از آن دارند که جنگ و ادامه آن برای روسیه دشوار و به صورت فرسایشی درآمده است. هفته گذشته یک منبع نظامی خارجی گفت روسیه تا پایان سال جاری میلادی در اوکراین شکست خواهد خورد. همچنین یک منبع نظامی دیگر در هفته جاری از خالی شدن انبار تسلیحاتی روسیه خبر داد. اگر اتفاق خاصی در روند جنگ رخ ندهد و تحولات آنچنانکه جریان دارد پیش برود، احتمال شکست روسیه در جنگ قوی است و این موضوع که اوکراین برای روسیه به باتلاق تبدیل شود به واقعیت نزدیک شده است.
این هفته، بازتاب قتل‌عام دهها دانش‌آموز دختر شیعه در افغانستان به طور وسیعی گسترش داشت و بسیاری از شخصیت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی در واکنش به این جنایت، آنرا محکوم کرده و گروه تروریستی طالبان را مسئول این جنایت تکان‌دهنده معرفی کردند.
در این فاجعه بیش از 50 دختر دانش‌آموز هزاره در جریان بمب‌گذاری کشته شده و دهها نفر دیگر مجروح و معلول گردیدند. قلع و قمع اقوام غیرپشتون به‌خصوص هزاره‌ها سیاست گروه تروریستی طالبان در طول سالهای قبل بوده و اکنون نیز همان شیوه را دنبال می‌کند و این نشانه اضمحلال و فروپاشی حکومت خودخوانده گروه تروریستی طالبان می‌باشد.
توافق مرز دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی، رویداد دیگری بود که این هفته توجه رسانه‌ها و محافل سیاسی منطقه و جهان را به خود جلب کرد.
هم مقامات لبنان و هم سردمداران رژیم صهیونیستی از این توافق استقبال کرده‌اند و در همین راستا، میقاتی نخست‌وزیر لبنان روز سه‌شنبه از شرکت‌های خارجی دعوت کرد برای استخراج گاز در این منطقه به لبنان بیایند.
این هفته فلسطین اشغالی نیز شاهد تداوم سیاستهای توسعه ‌طلبانه و ضد انسانی صهیونیستها بود. در حالی که صهیونیستهای افراطی به یورش‌ها و هتک حرمت مسجدالاقصی شتاب بخشیده‌اند، نیروهای سرکوبگر رژیم غاصب صهیونیستی نیز بر ابعاد جنایت و وحشیگری خود افزوده‌اند که در نتیجه این اقدامات، طی هفته جاری چندین فلسطینی شهید و شمار بیشتری مجروح و بازداشت شدند.