مقاومت مردم و ارتش اوکراین در مقابله با مهاجمان روسی

صفحه جهان - تاریخ: 9-12-1400, 00:01

شبکه خبری تلویزیونی سی ان ان آمریکا گزارش داد حمله روسیه با مقاومت سخت اوکراین مواجه شده است. این شبکه افزود:
در میدان نبرد، روسیه بیش از حد انتظار متحمل تلفات سنگین‌ در نیروها، تجهیزات زرهی و هواپیما می‌شود.
این رسانه آمریکایی ادامه داد: این امر تا حدی به دلیل عملکرد بهتر پدافند هوایی اوکراین و فراتر از ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا پیش از حمله روسیه است.
سی ان ان به نقل از یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گفت که علاوه بر این، روسیه هنوز نتوانسته است برتری هوایی در اوکراین ایجاد کند زیرا نیروی هوایی و سیستم‌های دفاع هوایی کی‌یف برای کنترل حریم هوایی مقاومت می‌کنند.
این مقام توضیح داد پدافند هوایی اوکراین، از جمله هواپیماها، همچنان عملیاتی هستند و در مکان‌هایی از دسترسی هواپیماهای روسیه به آسمان این کشور جلوگیری می‌کنند.
اوکراین:4300 نظامی روسی کشته شده‌اند
اوکراین ادعا می‌کند که تاکنون 4300 نفر از نظامیان روسی در حمله به این کشور کشته شده‌اند. معاون وزیر دفاع اوکراین همچنین تخمینی از خسارات‌هایی که به روسیه وارد شده، منتشر کرده است.
هانا مالیار از کی‌یف در یک پست فیسبوکی نوشت ارقامی که در سه روز اول درگیری‌ها منتشر شده یک برآورد اولیه بوده و ممکن است تغییر کنند. اوکراین برآوردی ازخسارات نظامی روسیه از جمله تعداد کشته‌ها و تجهیزات نظامی ساقط یا منهدم شده منتشر کرده است:
4300 نیروی روس کشته شده‌اند -27 هواپیما و 26 بالگرد ساقط شده است. 146 تانک، 706 خودروی زرهی جنگی، 49 توپ، 30 دستگاه وسیله نقلیه، 60 تانکر،یک سیستم دفاع هوایی BUK، 4 سیستم چند منظوره راکت انداز، 2 پهپاد و 2 قایق منهدم شده‌اند.
اوکراین: عمده شهرهای اصلی این کشور، در دست نیروهای اوکراینی است
رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید عمده شهرهای اصلی این کشور، از جمله پایتخت، در دست نیروهای اوکراینی هستند و مقاومت آن‌ها جلوی پیشروی ارتش روسیه را گرفته است. همزمان روسیه می‌گوید که شهر ملیتوپول در نزدیکی بندر ماریوپول در جنوب اوکراین را تصرف کرده. بعضی از متحدان خارجی اوکراین اما می‌گویند درباره این ادعای روسیه تردید دارند. جنگ در شهر مهم خارکیف در شمال اوکراین هم ادامه دارد و حملات موشکی روسیه به کی‌یف شدت گرفته است.
اوضاع کی یف
شهردار کی‌یف، پایتخت اوکراین گفته است این شهر همچنان به دفاع از خود در برابر حملات روسیه ادامه می‌دهد. کلیچکو گفت "ارتش، مقامات قضایی و دفاعی همچنان به ردیابی و خنثی کردن "خرابکاران" ادامه می‌دهند."
شهردار کی‌یف در پیامی که در کانال تلگرامش منتشر کرده کفت که از زمان آغاز حمله روسیه شماری غیرنظامی از جمله یک کودک در پایتخت کشته شده‌اند.
احتمال فرسایشی شدن جنگ
بعد از فرانسه، انگلیس نیز تاکید کرد بحران اوکراین ممکن است چند سال به طول انجامد. لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس گفت، بحران اوکراین ممکن است چند سال طول بکشد.
این مقام انگلیسی ضمن هشدار درباره طولانی شدن درگیری میان روسیه و اوکراین گفت: این درگیری طولانی خواهد شد، زیرا اوکراینی‌ها درحال مبارزه هستند.
وزیر امور خارجه انگلیس همچنین مدعی شد، در صورت تداوم درگیری در اوکراین و عدم پیشبرد اهداف مسکو "باید برای استفاده روسیه از تسلیحات بدتری آماده باشیم".
ازسوی دیگر لارنس فریدمن، "رئیس مطالعات استراتژیک انگلیس گفت: اگر کی‌یف فقط 10 روز مقاومت کند، روسیه با کمبود پول و تسلیحات مواجه خواهد شد. وی گفت: جنگ روزانه معادل 20 میلیارد دلار هزینه دارد که برای خزانه‌داری روسیه مبلغ هنگفتی است.
او می‌گوید که نیروهای پوتین در نهایت شکست خواهند خورد، زیرا آنها قادر به مقاومت در برابر عزم استوار اوکراین نیستند. وی علت اصلی وقوع جنگ را دست کم گرفتن دشمن دانست، با توجه به اینکه این موضوع در سخنان پوتین در مورد اوکراین مشهود بود.
وی افزود نمی‌توان به سرعت جنگ نتیجه‌گیری کرد، اما برداشت اولیه مهم است، زیرا روحیه کسانی که از وطن خود دفاع می‌کنند معمولاً بالاست. بسیار بالاتر از کسانی که حمله می‌کنند، به خصوص اگر مطمئن نباشند که چرا آنجا هستند.
افزایش شمار آوارگان اوکراینی به 368 هزار نفر
سازمان ملل از افزایش شمار پناهجویان اوکراینی به 368 هزار نفر خبر داد.
سازمان ملل تایید کرده که این آمار از زمان حمله روسیه به اوکراین در روز پنجشنبه ثبت شده؛ درحالی که این نهاد معتقد است که این میزان به طور قابل توجهی بالاتر است؛ زیرا بسیاری از گزارش‌ها همچنان باید تایید شوند.
سازمان ملل همچنین می‌گوید آسیب به زیرساخت‌های غیرنظامی، صدها هزار نفر را از دسترسی به برق یا آب محروم کرده و نقشه‌ای از "اوضاع بشردوستانه" در این کشور - بیشتر در شمال، شرق و جنوب اوکراین- تهیه کرده است.
قطع دسترسی برخی بانک‌های روسی به "سوئیفت "
رسانه‌ها از توافق جبهه مقابل روسیه از قطع دسترسی چند بانک روسی به شبکه ارتباطات مالی بین‌المللی سوئیفت خبردادند.
براساس گزارش‌های منتشر شده؛علاوه بر قطع شبکه مبادلات مالی بین‌المللی سوئیفت برروی چند بانک روسی، دسترسی بانک مرکزی روسیه نیز به نظام بانکی بین‌المللی محدود می‌شود.
همچنین آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و دیگر کشور‌های متحد آن‌ها توافق کردند برای اجرای موثر تحریم‌های اعلام شده علیه روسیه، کار گروهی ویژه تشکیل دهند.
براساس بیانیه مشترکی که این کشور‌ها صادر کردند، این کارگروه مسئولیت دارد دارایی‌های افراد و سازمان‌هایی را که از جانب اتحادیه اروپا، آمریکا، انگلیس و دیگر کشور‌های هسمو با آنها، تحریم شده‌اند شناسایی و آن‌ها را مسدود کند.
هنوز درباره قطع دسترسی کامل روسیه به سوئیفت میان کشور‌های جبهه مقابل روسیه اتفاق نظر وجود ندارد.
موضع کشورهای مختلف در قبال جنگ اوکراین
87 کشور به پیش نویس قطعنامه روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل متحد که در آن حمله روسیه به اوکراین محکوم شده بود، رای مثبت داده و از آن حمایت کردند، اگرچه روسیه از وتوی خود برای عدم تصویب آن در شورای امنیت استفاده کرد.
به گزارش عصرایران به نقل از وب سایت "آکسیوس"، 11عضو شورای امنیت از این قطعنامه حمایت کردند و روسیه به آن رای منفی داد و این قطعنامه وتو شد و به آرشیو قطعنامه‌های وتو شده شورای امنیت رفت.
چین که تنها عضو دایم نزدیک به روسیه در شورای امنیت محسوب می‌شود، به این قطعنامه رای ممتنع داد.پیش از رای گیری، آمریکا و آلبانی تلاش کردند تا هر چه بیشتر کشورها قطعنامه را امضا کنند.
هند و امارات متحده عربی نیز که از اعضای غیردایم شورای امنیت هستند به این قطعنامه رای ممتنع دادند، درحالی که برزیل، دیگر عضو شورا به محکومیت تحت رهبری آمریکا پیوست.
امضاکنندگان این قطعنامه تقریبا تمام کشورهای اروپایی، چندین کشور در آمریکای لاتین و متحدان آمریکا شامل استرالیا، ژاپن، نیوزلند و کره جنوبی را شامل می‌شود. کشورهایی از جمله کوبا، ایران و ونزوئلا آمریکا و ناتو را مسئول بحران کنونی دانسته‌اند.
در میان کشورهای منطقه غرب آسیا تنها 2 کشور ترکیه و کویت اقدام روسیه را محکوم کرده‌اند و باقی کشورها موضعی بی‌طرفانه داشته‌اند.در این منطقه همچنین تنها دولت بشار اسد سوریه از این حمله حمایت کرده است.