اظهارات متناقض هیات‌های ایرانی و اروپایی درباره روند مذاکرات برجامی

صفحه خبر - تاریخ: 23-09-1400, 00:01

درحالی مذاکرات برجامی در وین کار خود را با حضور ایران و کشورهای 1+4 عضو برجام و همچنین آمریکا در وین ادامه میدهد که اظهارات متناقضی از روند کلی مذاکرات ازسوی نماینده ایران و همچنین کشورهای اروپایی یعنی انگلیس،فرانسه و آلمان به گوش میرسد.
درحالی دیپلمات‌های سه کشور اروپایی عضو برجام ایران را متهم به ایجاد مانع برای پیشرفت در مذاکرات می‌کنند که علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران می‌گوید بعضی بازیگران به جای دیپلماسی واقعی به عادت مقصرنمایی خود پافشاری می‌کنند.
در همین ارتباط، دیپلمات‌های سه کشور اروپایی عضو برجام می‌گویند که ایران مانع پیشرفت در مذاکرات احیای مفاد توافق برجام است.
دیپلمات‌های ارشد انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای اعلام کردند که پس از آغاز دور جدید مذاکرات، ما ساعت‌ها تعامل داشته‌ایم و همه هیئت‌ها به ایران فشار آورده‌اند که منطقی باشد. اما تاکنون هنوز نتوانسته‌ایم وارد مذاکرات واقعی شویم. ما در برخورد با مواضع جدید ایران که فراتر از برجام یا مغایر با آن است، زمان گران‌بهایی را از دست می‌دهیم.
سه کشور اروپایی گفتند که طرح کلی یک توافق جامع و منصفانه که تمام تحریم‌های مرتبط با برجام را حذف می‌کند، درحالی که به نگرانی‌های ما درباره عدم اشاعه می‌پردازد، از تابستان گذشته به وضوح مشخص شده است.
آنها بر همین اساس رفتار ایران را "ناامید کننده" خوانده، افزودند: بدون پیشرفت سریع و با توجه به پیشرفت سریع برنامه هسته‌ای ایران، برجام خیلی زود به پوسته‌ای خالی تبدیل خواهد شد.
در همین حال علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات وین در واکنش به این بیانیه در توئیتی نوشت:بعضی بازیگران به جای دیپلماسی واقعی به عادت مقصرنمایی خود پافشاری می‌کنند. ما سریعا پیشنهادهای‌مان را ارائه کردیم و به نحوی سازنده و منعطف تلاش کردیم تا اختلافات کم شود.
وی تصریح کرد: دیپلماسی، خیابانی 2طرفه است. اگر اراده‌ای برای جبران خطای مقصر باشد، راه برای توافق خوب سریع هموار می‌شود.
* روسیه مسائل مهمی هنوز باقی مانده‌اند
همزمان،نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز در پیامی توییتری گزارشی از تحولات اخیر مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین ارائه کرد.
میخائیل اولیانوف در صفحه توییترش نوشت: در مذاکرات وین مسائل متعدد مهمی هنوز باقی مانده‌اند. اما مذاکره کنندگان سخت تلاش می‌کنند اختلافات را کم کنند.
اولیانوف ادامه داد: برای مثال، شرکای برجام(بدون ایران) به همراه آمریکا نشستی در شامگاه دوشنبه داشتند. تمامی آن ها(جز آمریکا) با ایران از نزدیک در تماس‌اند.
همچنین خبرگزاری روسی تاس نوشت: میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در وین، در مصاحبه‌ای گفت که مذاکرات برای احیای برجام هر چند نه خیلی سریع ولی درحال پیشرفت است.
این دیپلمات فاش کرد که یکی از موضوعات حساس مورد بحث در وین، موضوع سانتریفیوژهای غنی سازی اورانیوم در سایت‌های هسته‌ای ایران است.
اولیانوف افزوده: ما با این سانتریفیوژها چه باید بکنیم؟ گزینه انتقال آنها به خارج و یا از بین بردن آنها وجود دارد. گزینه دیگر، مهر و موم این سانتریفیوژها و انبار کردن آنها در ایران تحت ضمانت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. می‌توان در مورد اینکه کدام یک از این گزینه‌ها انتخاب شود، توافق کرد. این تنها یکی از ده‌ها موضوعی است که باید حل کنیم.
* بلینکن: در پیش گرفتن دیپلماسی با ایران بهترین گزینه است
در همین ارتباط، وزیر امورخارجه آمریکا هم گفت واشنگتن به مسیر دیپلماسی با ایران ادامه می‌دهد زیرا این، بهترین گزینه است.
آنتونی بلینکن تاکید کرد که ما درحال آماده‌سازی گزینه‌های جایگزین در صورت شکست مذاکرات با ایران هستیم. ایالات متحده به طور فعال و مرتب با متحدان و شرکای خود درباره گزینه‌های جایگزین رایزنی می‌کند.
وی بدون اشاره به کارشکنی‌های کشورش و موانع متعددی که بر سر مذاکرات ایجاد کرده است افزود: زمان رو به پایان است و ایران وارد مذاکرات جدی درباره پرونده هسته‌‎ای نشده است؛ این موضوع زمان را برای احیای توافق هسته‎‌ای هدر می‎‌ دهد.
یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم در پاسخ به سوالی مبنی بر این که ارزیابی دولت آمریکا از وضع فعلی مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین چیست و آیا آمریکا هم مانند ایران تصور می‌کند پیش رفتی در مذاکرات حاصل شده است یا نه، گفت: من هیچ ارزیابی بخصوصی را ارائه نمی‌دهم اما رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و مذاکره‌کننده آمریکا در وین و هیات او به مذاکرات پیوستند.
پورتر ادامه داد: چیزی که می‌توانم بگویم این است که اولویت ما ازسرگیری سازنده این مذاکرات است، درحالی که تمامی طرفین به دنبال دست یابی به بازگشت دوجانبه سریع به پایبندی به برجام باشند. الان خیلی زود است برای این که بتوانیم بگوییم ایران به رویکردی سازنده‌تر روی آورده است.
* جلسه بین طرفین برجام و آمریکا بدون حضور ایران
جلسه بین طرفین برجام و آمریکا در هتل ماریوت پس از جلسه میان گروه 1+4، اتحادیه اروپا و ایران در هتل کوبورگ به انجام رسید. این دومین جلسه اعضای برجام و آمریکا در دور هفتم مذاکرات وین است که بدون حضور ایران برگزار می‌شود.
انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا پیش از ورود به هتل ماریوت درباره فضای مذاکرات، گفت؛ سخت در تلاش هستیم و گفت‌وگوها همچنان ادامه دارد. اما سایر دیپلمات‌ها ترجیح دادند که در این زمینه اظهارنظری نکنند.
درحال حاضر مذاکرات برجامی در سطح گروه‌های دوجانبه و چندجانبه طرفین توافق و کارگروه‌های کمیسیون مشترک برجام ادامه دارد. ایران اعلام کرده است تنها با هدف رسیدن به توافقی خوب برای لغو کلیه تحریم‌های غیرقانونی آمریکا به مشارکت در مذاکرات وین ادامه می‌دهد. فضای کلی مذاکرات تا کنون ازسوی طرفین سازنده ارزیابی شده است.