چاپ خبر
چرا بر کار خودروسازان نظارت نمی‏شود؟
روزنامه جمهوری اسلامی   |   7-11-1400, 00:01   |   کد خبر: 274887   |   لینک خبر:   jepress.ir/?newsid=274887

سخنان رئیس پلیس راهور در رابطه با استاندارد نبودن قطعاتی از خودروها و باز نشدن ایربک‏ها به هنگام تصادفات و ابلاغ ایشان به همکارانشان که اگر مشاهده کردند خودرویی در تصادف ایربکش باز نشده است، خودروساز را به مقام قضایی معرفی کنید، بسیار حائز اهمیت بود.
پس از واقعه تصادف زنجیره‏ای بیش از پنجاه خودرو در اثر مه آلودگی در بهبهان و اعلام پلیس راهور مبنی بر اینکه هیچیک از خودروها ایربک هایشان باز نشده بود، برخی خودروسازها در مقام توجیه بر آمدند که چون ماشین‏ها از عقب ضربه خوردند ایربک هایشان باز نشده است و حال آنکه چون تصادف زنجیره‏ای بوده است هر خودرویی که از عقب ضربه خورده به خودرو جلویی هم ضربه زده است و قطعاً اگر ایربک‏ها سالم و استاندارد بود در این تصادفات باید عمل می‏کرد که متاسفانه عمل نکرد و باعث کشته و زخمی شدن عده‏ای از بیگناهان شد.
سالانه در ایران در اثر تصادفات خودروها بیش از بیست هزار نفر جان می‏سپارند و حداقل سه برابر این رقم هم مجروح می‏شوند. براساس آمارهای جهانی در دنیا به ازای هر ده هزار خودرو سالانه 9 نفر در حوادث رانندگی کشته می‏شوند و حال آنکه در ایران به ازای همین تعداد خودرو 37 نفر کشته می‏شوند!
تصادفات عموماً به سه عامل انسانی، جاده و خودرو برمی‏گردند، عامل انسانی که در همه جای دنیا وجود دارد. از لحاظ جاده‏ای هم الحمدلله جاده‏ها و اتوبان‏های ایران از بعضی کشورها بهتر است، پس دلیل اصلی چهار برابری کشته‏های ایران در تصادفات نسبت به سایر کشورها به عامل بی‌کیفیت بودن خودروهایمان برمی‏گردد.
براساس آمار سازمان بهداشت جهانی سالانه یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار نفر در جهان در اثر تصادفات جان می‏سپارند که سهم کشورهای جهان سوم از این تعداد حدود 90 درصد است و در کشورهای اروپایی به ازای هر یکصد هزار نفر، دو تا سه نفر در تصادفات جان می‏سپارند و تقریباً مرگ و میر آنها در اثر تصادفات در آستانه صفر شدن است که دلیل اصلی آن خودروهای بسیار ایمن و مجهز است که در صورت تصادف، آسیب چندانی نمی‏بینند.
یادم می‏آید که چندین سال پیش یکی از مسئولان راهنمایی و رانندگی به بی‌کیفیت بودن خودروهای داخلی اشاره کرد و گفت اگر ده خودرو خارجی تصادف کند احتمال اینکه حتی یک نفر کشته شود کمتر هست ولی اگر یک خودرو داخلی تصادف کند احتمال پنج کشته را دارد!‌ این حرف یعنی اینکه این خودروها جز اینکه سفینه مرگ هستند، چیز دیگری نیست!
اگر خاطرتان باشد سال‏ها پیش خودروهای پژو 405 در اثر اشکال و نقص فنی که داشت به ناگاه و حتی بدون تصادف در حین حرکت و یا درحالت پارک و سکون دچار آتش‌سوزی می‏شد و من خودم این صحنه را دوبار در اتوبان قم - تهران دیدم که خودرویی در حال حرکت بدون تصادف ناگهان آتش گرفت و شعله‏های آتش آنچنان زبانه می‏کشید که از چند متری نمی‏شد به آن خودرو نزدیک شد و متاسفانه سرنشینانش هم نتوانستند از ماشین پیاده شوند و در آتش جزغاله و خاکستر شدند و آنقدر این صحنه برایم دردناک بود که تا دو هفته نمی‏توانستم غذا بخورم و منظره سوختن این انسان‏ها از جلوی دیدگانم محو نمی‏شد!
حالا که ملت ایران مجبور هستند که از همین دو خودروساز داخلی ماشین بخرند و به اسم حمایت از تولید داخلی ورود ماشین‏های خارجی را هم ممنوع کرده‌اند لا اقل به این خودروسازان بگویند که آقایان خودروساز! جان مردم در دستان شماست! با جان مردم بازی نکنید! اینقدر به فکر سودآوری نباشید! آیا ذخیره کردن مال دنیا به قیمت کشته شدن سالانه بیست هزار انسان می‏ارزد؟!
من یاد ندارم در آن سال‏هایی که صدها پژو 405 در اثر نقص فنی دچار آتش‌سوزی شدند و نمی‏دانم دقیقاً چه تعدادی در آتش این خودروها سوختند، امّا هیچیک از مسئولان خودروساز محاکمه و مجازات شده باشند!
یکی از بی‌عدالتی‏هایی که مردم مسلمان و میهمن دوست ایران را بد بین و ناراحت می‏کند همچین فساد عمیق خودروسازهاست که همیشه خودروهایشان گرانتر و بی‌کیفیت‌تر می‏شود و تازه اعلام ضرر هم می‏کنند و از دولت هم انتظار کمک و سوبسید دارند و با تعویض دولت‏ها هم برای آن‏ها هیچ تفاوتی نمی‏کند، بلکه همان روند غلط خود را با شدت بیشتر ادامه می‏دهند!
نمی‌دانم چرا مجلس شورای اسلامی تحقیق و تفحص از خودروسازها را شروع نمی‏کند؟! چرا از دست دادن نفوس انسانی برایمان ارزش ندارد! ‌اینکه ما با 20 هزار کشته سالانه در تصادفات و بیش از 30 هزار مرگ و میر در اثر آلودگی هوا کاری نمی‏کنیم و جدیتی به خرج نمی‏دهیم برای آن است که قدر و ارزش انسان را نمی‏دانیم!‌ و این رفتارها و عملکردها زیبنده جمهوری اسلامی نیست!
ریاست جمهوری در گفتگوی تلویزیونی اخیر گفتند برای ما مهمترین چیز جان و نان مردم است. بسیار عالی، خوب مردم ما که فقط از ناحیه کرونا نمی‏میرند، سالانه 20 هزار نفر در تصادفات جان می‏سپارند، چه کسی مقصر است؟! یک فریاد بر سر خودروسازان بکشید و به خاطر جان مردم با آنها به هیچ وجه مماشات نکنید!
امیدوارم در دولت جناب آقای رئیسی که شعار مبارزه‌ با فساد می‌دهد، گامی بلند در به خط کردن خودروسازها برداشته شود و دیگر شاهد این همه کشته و زخمی در تصادفات جاده‌ای نباشیم.
مرتضی نجفی قدسی
6/11/1400