چهارشنبه, ۰۲ خرداد ۱۴۰۳

ثبت نام

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:



۰۹

خرداد
۱۳۹۶
صفحه خبر: امروز نهم خرداد، سالروز تاسیس و انتشار روزنامه جمهوری اسلامی است. اولین شماره روزنامه جمهوری اسلامی در نهم خرداد 1358 یعنی سه ماه و نیم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی منتشر شد.
روزنامه جمهوری اسلامی در آغاز انتشار، ارگان حزب جمهوری اسلامی بود. این حزب، در بهمن 1357 بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاسیس شد. موسسان حزب جمهوری اسلامی حضرات آیات و حجج اسلام، بهشتی، موسوی اردبیلی، خامنه ای، هاشمی رفسنجانی و محمدجواد باهنر بودند که از همان ابتدا درصدد انتشار روزنامه‌ای به عنوان ارگان آن نیز برآمدند و این هدف در نهم خرداد 1358 محقق شد. بعد از آنکه فعالیت حزب جمهوری اسلامی در سال 1366 با تصمیم اعضاء باقیمانده هیئت موسس و نظر موافق امام خمینی متوقف شد، انتشار روزنامه جمهوری اسلامی به عنوان یک روزنامه مستقل ادامه یافت. این روزنامه همچنان که از آغاز انتشار، غیردولتی بود، تاکنون استقلال خود را حفظ کرده و بدون وابستگی به دولت‌ها همواره حمایت از نظام جمهوری اسلامی، آرمان‌های انقلاب اسلامی و ارزش‌های دینی را محور اصلی فعالیت‌های خود دانسته و در عمل به آن پای بندی نشان داده است.
خط مشی اعتدالی، روش برگزیده روزنامه جمهوری اسلامی در طول دوران انتشار بوده و ترویج تفکر اعتدالی و پرهیز از افراط و تفریط از افتخارات این رسانه است. نهادینه کردن فرهنگ اعتدال، از اهداف دراز مدت روزنامه جمهوری اسلامی است که نه فقط با نوشتن بلکه با نوع انتخاب محتوا، اعم از تیترها، خبرها، گزارش‌ها، مقالات و مصاحبه‌ها همواره برای تحقق آن تلاش کرده است.
نهادینه کردن اخلاق در جامعه، هدف دیگر روزنامه جمهوری اسلامی است که در تمام سال‌های انتشار به صورت عملی و در مواردی با انتشار مقالات و مطالبی که حاوی درس‌های اخلاقی بودند به آن همت گمارده است. این واقعیت را نباید از نظر دور داشت که انقلاب اسلامی انقلاب ارزشهاست و رسالت مهم نظام جمهوری اسلامی این است که اخلاق را در جامعه نهادینه کند. در انجام این رسالت، رسانه‌ها بیش از همه باید نقش برعهده بگیرند. متاسفانه به دلایل مختلف جامعه ما اکنون با ناهنجاری‌های اخلاقی به ویژه اخلاق سیاسی و رسانه‌ای مواجه است و برای مقابله با این ناهنجاری‌ها لازم است روزنامه‌ها سهم عمده‌ای برعهده بگیرند.
اهتمام به مسائل جامعه به ویژه آنچه به زندگی، فرهنگ واندیشه مردم مربوط است، از محورهای مورد نظر روزنامه جمهوری اسلامی در تمام دوران انتشار بوده است. این روزنامه، مردم را رکن مهم نظام جمهوری اسلامی می‌داند و حضور مردم در صحنه و تامین نیازمندی‌های آنان، اعم از مادی و معنوی را در زمره وظایف دولتمردان برمی‌شمرد. برهمین اساس، دفاع از حقوق مردم، انتشار نقطه نظرات انتقادی آنان نسبت به قوای سه گانه، حراست از آزادی بیان و اندیشه مردم در چارچوب شرع و قانون را وظیفه خود می‌داند و به آن عمل می‌کند.
در صحنه مسائل خارجی، حساسیت نسبت به مساله فلسطین و جهان اسلام به منظور حفاظت از کرامت انسانی ملت‌های مسلمان، از رسالت‌های مهم روزنامه جمهوری اسلامی محسوب می‌شود. مقابله با توطئه‌های رژیم صهیونیستی، ارتجاع عرب و توطئه‌های فرامنطقه‌ای از جمله موضوعاتی است که همواره مورد توجه روزنامه جمهوری اسلامی بوده و در صفحات مختلف این روزنامه مشهود است.
مبارزه رسانه‌ای و تبلیغاتی با تکیه بر معیارهای اصولی علیه استعمار و قدرت‌های سلطه طلب به ویژه آمریکا، از محورهای مهم فعالیت روزنامه جمهوری اسلامی در سرتاسر دوران فعالیت بوده و هست. این مبارزه، یک جدال سیاسی نیست بلکه عمل به یک اعتقاد است که برمبنای فرموده خدای متعال در قرآن صورت می‌گیرد آنجا که فرمود: «محمد رسول‌الله والذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم».
روزنامه جمهوری اسلامی از این آیه شریفه فقط به برخورد با کفار اکتفا نمی‌کند بلکه بخش تعامل مهربانانه با مومنین را نیز در دستور کار خود دارد. پررنگ‌ترین قسمت این تعامل، همراهی و همفکری با مردم در نشیب و فرازهای سیاسی است که زیباترین جلوه آن را در دفاع مقدس و انتخابات می‌توان مشاهده کرد. این روزنامه، برمبنای قانون اساسی که در آن، نقش جمهوریت با حضور مردم و نقش اسلامیت با ولایت فقیه به منصه ظهور می‌رسد حرکت می‌کند و پاسداری از تعالیم اسلام و کرامت انسانی را وظیفه خود می‌داند.
در آغاز سی و نهمین سال انتشار روزنامه جمهوری اسلامی، به روح بلند امام خمینی رهبر بزرگ انقلاب اسلامی و بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی و شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس درود می‌فرستیم و از خدای متعال برای ادامه راه پرافتخاری که برگزیده‌ایم کمک می‌خواهیم. انه ولی التوفیق.


ارسال دیدگاه
نام: ایمیل: دیدگاه: