جمعه, ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

ثبت نام

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:



۰۸

مرداد
۱۳۹۹
صفحه خبر: معاون امور بهداشتی وزیر بهداشت تاکید کرد: براساس دستورالعمل‌های بهداشتی، با راه‌اندازی دسته‌های عزاداری در ایام محرم مخالفیم.
دکتر علیرضا رئیسی افزود: قطعا راه‌اندازی دسته‌های عزاداری فاصله‌های فیزیکی بین افراد را به هم می‌زند، همچنین با حضور تماشاچی برای دسته‌های عزاداری مخالفیم همچنین با اینکه دسته‌های مختلف بیایند و در یک جا جمع شوند هم مخالف هستیم و این فعالیت‌ها خلاف پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت است و اگر از وجود پروتکل برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و حفظ سلامت مردم صحبت می‌کنیم همین مسائل است.
وی گفت: به هیچوجه از عزاداران در مراسم پذیرایی نشود و در مورد نذورات هم توصیه می‌کنیم کمکهای مومنانه بصورت توزیع مواد غذایی خام باشد و به دست مستمندان برسد و اگر کسی خیلی اصرار دارد که حتما غذا بپزد به هیچ وجه این غذاها نباید در هیئت‌ها و جاهایی که مردم جمع می‌شوند توزیع شود بلکه باید مانند غذاهای بیرون بر در جاهای مختلف بین مستمندان توزیع شود به طوری که تجمع انسانی نداشته باشیم.
وزیر بهداشت هم دیروز در نشست با ذاکران، مداحان و وعاظ گفت: متعهدیم که نگذاریم شیعه امام حسین(ع) به خاطر مراسم عزاداری سالار شهیدان، تب کند یا بیمار شود و الگویی ارائه می‌دهیم که شیعیان سایر کشورها ببینید که ایران اسلامی از خود چه نبوغی بر جای گذاشت و چه زیبا یاد امام حسین(ع) را زنده کرد. می‌خواهیم در تاریخ ثبت کنیم که هم یاد امام حسین(ع)، عاشورا، مظلومیت شهدای کربلا را پاس داشتیم و هم از عشاق حضرت اباعبدالله(ع) صیانت کردیم و هم اینکه الگویی ماندگار و نمونه به جهان معرفی کردیم.
دکتر نمکی خاطرنشان کرد: بعد از سالها فریاد شیعه در مرثیه اباعبدالله‌الحسین(ع) و یاران باوفایش امسال با پدیده‌ای به نام بیماری کرونا روبرو هستیم و به عشاق‌الحسین و آنهایی که برای عشاق‌الحسین نغمه سرایی می‌کنند می‌گویم که در صددیم امسال، محرمی برگزار کنیم که اولا بگوییم که نام و یاد امام حسین(ع) را از همه گلدسته‌ها و مناره‌ها فریاد خواهیم زد و کربلا، مظلومیت امام حسین(ع) یاران و اصحاب این بزرگوار را فراموش نخواهیم کرد. دوم اینکه بگوییم نخواهیم گذاشت عشاق‌الحسین تب کنند یا بیمار شوند.
*حریرچی: وضعیت بیشتر استان‌ها قرمز است؛ این یعنی فاجعه!
معاون کل وزیر بهداشت هم با بیان اینکه وضعیت کرونا در اکثر استان‌ها به رنگ قرمز در آمده‌است و این یعنی فاجعه، گفت: البته فاجعه اصلی در تهران رخ داده است و این کلانشهر در ردیف سوم آمار بالای مبتلایان و فوتی‌ها قرار دارد.
دکتر ایرج حریرچی درخصوص وضعیت قرمز کرونا در تهران افزود: به دلیل مشاهده اثرات تغییر رفتار مردم، درخصوص مرگ و میر به بازه زمانی 4 تا 6 هفته و برای مشاهده کاهش موارد بستری به یک بازه زمانی 3تا 4 هفته‌ای احتیاج داریم.
وی ادامه داد: درحال حاضر تنها تغییر رفتاری که از 15 تیر تاکنون در کشور مشاهده شده است، استفاده بیش از حد از ماسک است اما همچنان بیش از 30 درصد افراد جامعه این موضوع را رعایت نمی‌کنند درحالی که آمار استفاده از ماسک باید در کشور به 80 الی 95 درصد برسد، خوشبختانه در کشور میزان تعطیلی، مهمانی، تجمعات و مراسم ترحیم کاهش یافته است.
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک و پیشگیری مردم، چرا آمارها باید همچنان رو به افزایش باشد، افزود: از پانزدهم تیر استفاده از ماسک در کشور اجباری شده و از این طرح حدود 25 روز می‌گذرد و امیدواریم از چند روز آینده در کشور شاهد کاهش آمار مبتلایان به کرونا باشیم.
معاون وزیر بهداشت گفت: اکثر استان‌ها نسبت به وضع گذشته که در رده‌های آبی و سفید جدول ارزیابی قرار داشتند به رنگ قرمز در آمده‌اند و این یعنی فاجعه، البته فاجعه اصلی در تهران رخ داده است و تهران در ردیف سوم آمار بالای مبتلایان و فوتی‌ها قرار دارد و به رنگ ماه‌های اسفند و فروردین در آمده است، کل فوت روزانه ما در سراسر کشور هزار نفر است یعنی ما سالی 380 هزار فوت داریم، 235 یعنی نزدیک 25 درصد و بیش از یک پنجم فوتی‌ها به دلیل کرونا است، لذا افراد جامعه باید توجه داشته باشند این هشدار را جدی بگیرند و مراقب کودکان و جوانان و رفتارهای اجتماعی آنها نیز باشند.
*شهادت بیش از 140 نفر از کادر بهداشت و درمان در مبارزه با کرونا
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی هم گفت: بیش از 6 هزار نفر از کادر درمان در سراسر کشور به بیماری کرونا مبتلا شده و بیش از 140 نفر از کادر درمان در این مسیر شهید شده‌اند.
دکتر علی فتاحی افزود: گروه پرستاری 22 درصد، گروه پزشکان عمومی بیش از 20 درصد، گروه داخلی هشت درصد و گروه زنان با پنج درصد بیشترین مبتلایان به این ویروس را تاکنون تشکیل می‌دهند.
وی ادامه داد: جامعه پزشکی مثل همیشه نشان داد که همواره در کنار طبابت، اخلاق هم مطرح است. کادر درمان نشان داد که نه فقط استاد علم، بلکه نماد اخلاق و تعهد و ایثار است. به همین علت از زمان‌های بسیار دور، جامعه پزشکی مورد احترام جامعه بوده و هنر طبابت کاری ارجمند و حرفه‌ای مقدس به شمار می‌رفته و پزشکان همواره مورد احترام جامعه بوده‌اند. در مواقع سخت و ناگوار نیز پزشکان همواره در کنار مردم قرار دارند. ایثار جامعه پزشکی در هشت سال دفاع مقدس با تقدیم بیش از چهار هزار شهید از کادر درمان نمودی از این حضور همیشگی جامعه پزشکی در شرایط سخت است. کادر درمان درحال حاضر نیز همان نقش را در درمان بیماران کرونا بر عهده دارد که بارها مورد تشکر مقام معظم رهبری قرار گرفته است. کادر درمان نشان داده که بدون توجه به کمبودها و مشکلات، با تلاش شبانه روزی در خدمت مردم است.
*4027 بیمار کرونا در "آی‌سی‌یو" هستند
سخنگوی وزارت بهداشت هم گفت: تاکنون 298 هزار و 909 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت 196 نفر طی روزهای سه شنبه تا چهارشنبه، شمار جان‌باختگان این بیماری به 16 هزار و 343 نفر رسید، چهار هزار و 27 بیمار نیز در "آی‌سی‌یو" هستند.
سیما سادات لاری افزود: طی این مدت 2 هزار و 636 بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد که هزار و 604 مورد بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران به 298 هزار و 909 رسید.
معاون وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون 259 هزار و 116 نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین 4027 نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.
سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام اینکه 26 استان در وضعیت قرمز یا هشدار هستند، افزود: استانهای تهران، مازندران، گلستان، فارس، آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، خراسان رضوی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، لرستان و هرمزگان در وضعیت قرمز قرار دارند.همچنین استانهای آذربایجان غربی، خوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، زنجان، همدان، کهگیلویه و بویر احمد، مرکزی، یزد، گیلان و قم هم در وضعیت هشدار قرار دارند.
وی افزود: استان گلستان یکی از استانهایی است که در اسفند پارسال خیز شدید بیماری کرونا را تجربه کرد و موارد ابتلا و بستری این بیماری در این استان بسیار افزایش یافت اما با همکاری کادر درمان، مردم و مسئولان در اردیبهشت سیر نزولی پیدا کرد اما به‌رغم توصیه‌های اکید وزارت بهداشت دوباره شاهد افزایش و خیز مجدد بیماری در این استان هستیم بطوریکه هم‌اکنون 11 شهرستان این استان در وضعیت قرمز و سه شهرستان در وضعیت هشدار است.
وی افزود: در استان کرمان 12 شهر در وضعیت قرمز و هفت شهر در وضعیت هشدار هستند، کرمان از جمله استانهایی بود که در ماههای اول شیوع کرونا نسبت به استانهای دیگر خیز ضعیف‌تری از بیماری کرونا را داشت اما اکنون و طی 6 هفته گذشته موارد بستری بیماری در این استان دو برابر شده است و به خصوص در شهرهای کرمان، جیرفت، بافت، زرند، رفسنجان و سیرجان شیب تندتر ابتلا به این بیماری را شاهد هستیم.
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: همچنان امیدواریم مردم با رعایت سه اصل استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری فیزیکی 1.5 تا دو متری و شستن مداوم دست زنجیره انتقال ویروس کرونا را بشکنند.


ارسال دیدگاه
نام: ایمیل: دیدگاه: