پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

ثبت نام

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:



۱۳

آذر
۱۴۰۰
صفحه خبر: تصرف دو پاسگاه مرزی ایران در منطقه نیمروز توسط تروریست‌های طالبان در روز چهارشنبه گذشته (10 آذر 1400) واقعه‌ای بود که زنگ خطر را برای مسئولین ایرانی به صدا درآورد هرچند به نظر می‌رسد کسانی که با تمام توان درصدد تطهیر گروه تروریستی طالبان هستند، این زنگ خطر را نشنیده‌اند و یا ترجیح می‌دهند آن را نشنیده بگیرند.
ماجرا از این قرار بود که تعدادی از کشاورزان مجاور مرز از دیواری که مرزبانی ایران در سال‌های گذشته در خاک ایران و با مقداری فاصله از نقطه صفر مرزی با افغانستان کشیده‌اند عبور کردند و در حالی که در خاک ایران بودند مورد حمله تروریست‌های طالبان قرار گرفتند و این تروریست‌ها به ایرانی‌ها شلیک کردند. به دنبال این حرکت تروریستی و تجاوزکارانه، نیروهای مرزی ایران به شلیک طالبان پاسخ می‌دهند و درگیری تا 6 ساعت ادامه پیدا می‌کند که منجر به تصرف دو پاسگاه مرزی ایرانی به نام‌های «دوست‌محمد» و «بالاسیاه‌چشمان» هم‌مرز با شهرستان کنگ ولایت نیمروز توسط تروریست‌های طالبان می‌گردد.
واکنش‌ها
پرداختن به اخبار این واقعه توسط رسانه‌های رسمی کشورمان، بسیار تعجب‌آور بود. رسانه ملی و بعضی از پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌های وابسته به بعضی نهادها در توصیف عواملی که به ایرانی‌ها شلیک کردند، آنها را «اشرار» و یا «مرزنشینان» نامیدند در حالی که فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهند این افراد نظامیان گارد مرزی افغانستان بودند که با خودروهای نظامی و سلاح و تجهیزات رسمی به پاسگاه‌های مرزی ایران حمله کردند و به طرف ایرانی‌ها شلیک نمودند. از این مهم‌تر اینکه در یکی از فیلم‌های درگیری که گروه تروریستی طالبان منتشر کرده و صحنه‌هائی از درگیری را نشان می‌دهد، افراد مسلح می‌گویند: «انشاء‌الله نمازجمعه در زاهدان».
یکی از روشن‌ترین دلایل نادرست بودن اخبار رسانه‌های رسمی ایرانی در مورد درگیری مرزی افغانستان، بیانیه‌ایست که خود طالبان منتشر کرده و در آن اعتراف نموده که شلیک‌کنندگان، نیروهای رسمی مرزی افغانستان بوده‌اند. در بیانیه‌ای که عصر روز چهارشنبه با امضاء ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه تروریستی طالبان به دو زبان پشتون و فارسی منتشر شد، چنین آمده است: «امروز در منطقه سرحدی ولسوالی کنگ ولایت نیمروز، بین محافظین افغان و ایرانی به سطح محلی کدام سوءتفاهم رخ داده بود، که اکنون با تفاهم هردو جانب وضعیت کنترول شده است. بخاطر جلوگیری و تحقیق این سوء‌تفاهم، مسئولین امارت اسلامی هدایت لازم را داده‌اند».
اینکه در بیانیه رسمی حکومتی گروه تروریستی طالبان تصریح شده «هدایت لازم داده‌اند» بدین معناست که شلیک‌کنندگان، نیروهای تحت امر حکومت بودند نه مردم عادی یا اشرار.
نکته قابل تامل اینکه سخنگوی گروه تروریستی طالبان در بیانیه خود، هیچ اشاره‌ای به تجاوز نیروهای این گروه به پاسگاه‌های مرزی ایران و تصرف آنها نکرده و این واقعه مهم را تا سطح سوء‌تفاهم محلی پائین آورده است! علاوه بر این، عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان هم گفت مشکلات مرزی در شهرستان کنگ استان نیمروز با مداخله مسئولان مرزی پایان یافت و تلاش می‌کنیم در آینده چنین حادثه‌ای رخ ندهد.
از سران تروریست‌های طالبان البته انتظاری غیر از این نیست که درصدد سرپوش گذاشتن بر تجاوزاتشان برآیند و در عین حال به نیروهای تحت امر خود برای این قبیل تجاوزات چراغ سبز نشان بدهند. خبرهای رسیده از منابع مطلع افغانستانی حاکی است گروه تروریستی طالبان، مناطقی از نیمروز را به شبکه حقانی سپرده است و آنها از عناصر ضدانقلاب ایرانی در این منطقه استفاده می‌کنند. شبکه حقانی، شاخه افراطی‌تر و خشن‌تر گروه تروریستی طالبان است.
طالبان باطن خود را نشان داد
برای کسانی که با ماهیت گروه تروریستی طالبان آشنائی دارند، کاملاً طبیعی است که این گروه همزمان با لاف دوستی که نسبت به ایران می‌زند، دشمنی خود را هم نشان بدهد و با تجاوز مرزی، این پیام را به تطهیرکنندگان خود در ایران بدهد که هر وقت لازم باشد قدرت‌نمائی خواهد کرد. قطعاً طالبان در اندازه‌ای نیست که بتواند اهداف شوم خود در منطقه به ویژه در ایران را تحقق بخشد ولی این امکان را دارد که با مزاحمت‌های مقطعی دردسرهائی فراهم نماید.
با تجاوزی که تروریست‌های طالبان به دو پاسگاه مرزی ایران کردند، این گروه باطن خود را نشان داد. در چهار ماه گذشته که کشور افغانستان تحت سلطه حکومت خودساخته و کودتائی طالبان قرار دارد، این گروه به هیچیک از وعده‌های خود عمل نکرده و برای مردم افغانستان نیز غیر از فقر و فشار و سلب آزادی چیزی نیاورده است. اقوام تاجیک و ازبک و هزاره را از تمام حقوق سیاسی و شهروندی محروم ساخته و شیعیان را در منطقه دایکندی و مناطقی از ولایت بلخ وادار به کوچ کردن نموده است. در چهار ماه گذشته حداقل 100 نفر از کارکنان دولت سابق را معدوم ساخته و زنان و دختران را از تحصیل و تدریس و سایر حقوق شهروندی محروم کرده است. برای همسایگان افغانستان نیز خط و نشان کشیده و سران این گروه در پاسخ به آقای رئیسی رئیس‌جمهور ایران که خواستار دولت همه‌شمول در افغانستان شد با بی‌ادبی مرتکب اهانت به بالاترین مقام اجرائی جمهوری اسلامی ایران شدند و حالا با گستاخی به مرز ایران تجاوز می‌کنند.
خطر را باید جدی گرفت
واقعه تجاوز گروه تروریستی طالبان به مرز ایران در روز چهارشنبه را باید جدی گرفت. این، یک هشدار بود که نباید از کنار آن بی‌تفاوت گذشت. گروه تروریستی طالبان ذاتاً با ایران دشمنی دارد و علاوه بر این، براساس توافق‌نامه 400 صفحه‌ای با آمریکا ماموریت هم دارد برای جمهوری اسلامی ایران دردسرساز باشد.
مسئولان ایرانی نباید فریب شعارهای ضدآمریکائی طالبان را بخورند. آنها دست‌نشانده آمریکا هستند و آمریکا برای آنکه با یک تیر دو نشان بزند نظامیان خود را از افغانستان خارج کرد و طالبان را جایگزین آنها کرد تا هم خودش هزینه نپردازد و هم افغانستان را همچنان در اشغال خود البته به وسیله تروریست‌های طالبان داشته باشد.
نکته ظریف اینکه در دوران 20 ساله اشغال مستقیم افغانستان توسط آمریکا، هرگز مزاحمتی برای مرزهای ایران توسط نظامیان آمریکائی صورت نگرفته بود ولی حالا گروه تروریستی طالبان، همزمان با ادعای دوستی با ایران به مرزهای کشورمان تجاوز کرده و دو پاسگاه مرزی را اشغال کرده است! به این جسارت باید پاسخ قاطع داده شود و خطر گروه تروریستی طالبان باید جدی گرفته شود.


ارسال دیدگاه
نام: ایمیل: دیدگاه: