شنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

ثبت نام

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:



۲۸

تیر
۱۴۰۰
صفحه جهان: در پی بسیج مردم افغانستان برای جلوگیری از اشغال کشورشان توسط تروریستهای طالبان، از کابل خبر می‌رسد که گروهی به نام «حشدالشیعه» در افغانستان اعلام موجودیت کرده است.
در تصویری که از فرمانده این گروه به نام «سیدحسن الحیدری» در فضای مجازی منتشر شده، وی در اولین سخنرانی خود درباره وقایع اخیر افغانستان گفته است: «گروههای مردمی را فرماندهی خواهم کرد تا در کنار نیروهای دولتی بجنگیم و از وطن خود دفاع کنیم، همانگونه که از حرم جدم امیرالمومنین علیه‌السلام دفاع کردم.
این گروه اعلام کرده با تجربیات دفاع از کیان و مقدسات شیعه در اعتاب مقدسه، اکنون آماده است در کنار مردم افغانستان با اشغالگری گروه افراطی و تروریستی طالبان مبارزه کرده و از یکپارچگی و حاکمیت افغانستان دفاع کند.
ازسوی دیگر خبر می‌رسد مردم افغانستان برای مقابله با موج تازه حملات طالبان بسیج شده و در کنار نیروهای امنیتی سلاح به‌دست گرفته‌اند.
تروریستهای طالبان طی هفته‌های اخیر به‌شدت بر دامنه حملات خود افزوده و با انجام یک‌سری عملیات هماهنگ موفق شده دست‌کم 50 شهر دیگر را به فهرست شهرهای تحت کنترل خود اضافه کند. عمده حملات در نیمه شمالی افغانستان متمرکز بوده است؛ منطقه‌ای که طالبان در گذشته کمتر بر آن کنترل داشت. ولایت‌های فاریاب، تخار، بغلان، قندوز و بلخ مرکز عملیات طالبان طی هفته‌های اخیر بوده است.
اغلب حملات طالبان شب‌هنگام و با غافلگیری‌ نیروهای امنیتی انجام می‌شود ولی روز بعد با ورود نیروهای کمکی و نیروهای ویژه، اغلب کنترل شهرها و روستاهای سقوط کرده از دست طالبان خارج می‌شوند؛ اما در برخی نقاط حضور نیروهای طالبان پرشمار و حساب شده است. در این مناطق، باید شهرها و روستاهایی که سقوط کرده‌اند را دیگر به‌عنوان بخشی از منطقه تحت تسلط طالبان دسته‌بندی کرد. گستره وسیع حملات طالبان در مناطق مختلف افغانستان، امکان تمرکز نیروهای دولتی برای دفع حملات آنها را سخت کرده است. غیر از این، نیروهای ارتش و پلیس افغانستان اغلب در شهرهای مختلف در گروه‌های 50 تا 100 نفره در پایگاه‌های خود مستقر هستند و حملات طالبان اغلب با تعداد نیرویی در حدود 3 برابر نیروهای دولتی انجام می‌شود.
طی روزهای اخیر شهرها و روستاهای زیادی در درگیری‌ها میان نیروهای طالبان و نیروهای دولتی دست به‌دست شده‌اند.
دعوت به بسیج عمومی
اوضاع امنیتی در افغانستان زمانی بحرانی‌تر شد که نیروهای طالبان که در اطراف شهر مزارشریف با نیروهای دولتی درگیر بودند، به پشت دروازه‌های شهر رسیدند. آنها با دروازه‌های ورودی مزارشریف عکس یادگاری گرفتند و عکس‌های خود را بلافاصله در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند. هرچند حدود 2 ساعت بعد نیروهای ویژه وارد منطقه شدند و نیروهای طالبان را پس زدند اما این اتفاق، نگرانی مردم را به‌دنبال داشت. حمله طالبان به مزارشریف یادآور یورش نیروهای این گروه به این شهر در سال 1377 است. مزار شریف، بزرگ‌ترین شهر در شمال افغانستان و مرکز ولایت بلخ است. نیروهای طالبان 23 سال قبل، این شهر را تصرف کردند تا بر حدود 90 درصد از خاک افغانستان کنترل پیدا کنند.
همزمان با این وقایع، اشرف غنی در کابل در نشستی اضطراری با فرماندهان سابق گروه‌های جهادی افغانستان که اکنون بسیاری از آنها در پست‌های دولتی مشغول هستند، خواستار تشکیل یک جبهه متحد علیه طالبان شد. غنی از آنها خواست نیروهای خود را مسلح کنند تا در کنار نیروهای ارتش و پلیس برای حفظ امنیت شهرها وارد عمل شوند. ژنرال بسم‌الله خان وزیر دفاع افغانستان هم مردم را به بسیج ملی برای مبارزه با طالبان دعوت کرد و قول داد تمام امکانات نظامی دولت را در اختیار بسیج مردمی قرار دهد.
در پی دعوت دولت به بسیج مردمی، عطامحمد نور رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان، با بسیج و تسلیح هواداران این حزب به ولایت بلخ و شهر مزارشریف رفت. محمد محقق رئیس حزب وحدت اسلامی هم به ولایت سرپل رفت تا هواداران حزبش را برای دفاع از شهرها و مقابله با طالبان بسیج کند. اسماعیل خان در هرات نیروهایش را سازماندهی مجدد کرد و ژنرال دوستم رهبر جنبش ملی اسلامی افغانستان، در ولایت جوزجان نیروهایش را برای مقابله با طالبان آماده کرد. دیگر سران گروه‌های جهادی از جمله احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود نیز به موج بسیج مردمی علیه طالبان پیوسته‌اند.
اعتراض مسئول فرهنگی لشکر فاطمیون به سیاست تطهیر طالبان
هرچند لشکر فاطمیون وارد فاز بسیج عمومی و مردمی علیه طالبان نشده ولی برخی افراد این گروه به صورت شخصی و خارج از تشکیلات به جنگ رزمی و فرهنگی با تروریست‌های طالبان رفته‌اند که یکی از آن‌ها «سید زهیر مجاهد»، مسئول فرهنگی لشکر فاطمیون است. او در مطلبی که منتشر کرده به کاسبان جنگ اشاره و اعتراض کرده که چرا طالبان را تطهیر می‌کنند. در بخشی از مطلب او آمده است:
طالبان در اواسط دهه 1990 میلادی با تئوری آمریکایی‌ها شکل گرفت، زیرا آمریکایی‌ها می‌خواستند شوروی سابق را در افغانستان شکست دهند، بنابراین دنبال قدرتی بودند که قاطعانه بتواند این کار را انجام دهد، طرح و حمایت نظامی ازسوی آمریکایی‌ها، حمایت آموزشی ازسوی پاکستانی‌ها و تامین و جذب نیرو با عربستان سعودی بود.
عربستان از سالها قبل حدود 2 هزار مدرسه دینی را در شمال پاکستان و جنوب افغانستان حمایت می‌کرد که مولوی‌ها و شیوخ این حوزه‌ها از طریق عربستان تامین می‌شد، این کشور پیشنهاد داد که طلاب این مدارس دینی را برای تحقق اهداف بسیج کنند و به میدان افغانستان وارد کردند، به همین دلیل تفکرات طالبان بسیار به تفکرات سعودی نزدیک است (هر چند که از نظر مکتب، حنفی گفته می‌شوند).
وقتی خبرها و تصاویر منتشره از شهرستان‌های سقوط کرده را می‌بینیم، شاهدیم که طالبان دقیقا همان رفتار سابق خود را در قبال مردم تکرار کرده و می‌بینیم که سربازان ارتش افغانستان که تسلیم طالبان شده، تیرباران می‌شوند که رفتاری داعش‌گونه است، مردم از خانه‌های خود فراری شده‌اند؛ بنابراین صرف اینکه عده‌ای از طالبان امروز لپ‌تاپ دارند، با گوشی هوشمند کار می‌کنند و با لباس‌های اتوکشیده پشت میزهای خبری می‌نشینند، نمی‌توان گفت طالبان تغییر کرده است.
رصد میدانی نشان می‌دهد که بزرگترین تغییر طالبان این است که ادبیات دیپلماتیک یاد گرفته‌اند درحالی‌که نیروهای کف میدان حتی افراطی‌تر از 20 سال پیش هستند؛ به گونه‌ای که امروز عده زیادی از نیروهای طالبان در کنترل آنان نیستند، یعنی با وجود این که با طالبانند، اما در هر جا می‌خواهند و دوست دارند عملیات انجام می‌دهند و گاهی پرچم داعش یا القاعده را بالا می‌برند چون تفاوت بین گروه طالبان، داعش و القاعده را نمی‌دانند؛ لذا بخشی از عملیات علیه شیعیان افغانستان ازسوی نیروهای کف میدان طالبان انجام می‌شود.
بسیاری از مردم افغانستان مخالف طالبان هستند، اینکه شما می‌بینید عده‌ای با طالبان همراهی می‌کنند؛ به این دلیل است که نان بخشی از افراد در جنگ است و سودشان در جنگ است، عده‌ای به خاطر جنگ، میلیاردر شده‌اند و جنگ عرصه درآمدزایی برای این عده بوده است، می‌بینیم برخی با طالبان همراهی می‌کنند، طبیعتا این همراهی برایشان منافعی دارد؛ اما در بدنه مردم افغانستان بنابر نظرخواهی‌های انجام شده اکثریت از طالبان راضی نیستند.
طالبان هیچ مقبولیتی در میان هزاره‌ها، تاجیک‌ها، ازبک‌ها و برخی از پشتون‌ها هم ندارد و برخلاف عده قلیلی که در رسانه‌ها تبلیغ می‌کنند که طالبان مقبولیت دارد؛ اما در واقع چنین نیست.
تا تشکیل حکومت طالبان راه زیادی مانده است و هر چند دولت افغانستان برگرفته از مسئولان فاسد و رشوه‌خواری است که با زد و بند به قدرت رسیده‌اند و برای مردم خدمتی نمی‌کنند ولی باز هم مردم حاضر نیستند نظام متحجر و جاهلی طالبان بر آنان حکم‌رانی کند.
طالبان جمهوریت (رای مردم) را قبول ندارد و مانند داعش معتقد به امارت اسلامی است، نقاط اشتراک این دو بسیار زیاد است، داعش و طالبان در برهه‌ای که داعش فعالیت داشت، با یکدیگر مذاکراتی انجام دادند تا متحد شوند؛ اما طالبان می‌گفت که ما قدیمی‌تر هستیم و داعش باید زیر پرچم ما باشد و داعش نیز می‌گفت که قدرت بیشتری دارد و طالبان باید زیر لوای آنان باشد و همین اختلاف نظر سبب شد که متحد نشوند!
طالبان امارت اسلامی تشکیل خواهد داد و هیچ اعتقادی به جمهوریت و حکومت برگرفته از رای مردم ندارد و در مذاکراتشان این را به صورت علنی اعلام کرده‌اند، لذا در افغانستان به ویژه از جانب شیعیان مقاومت جدی در استان‌ها و شهرهای گوناگون مختلف علیه حضور طالبان شکل خواهد گرفت.
برخی امروز با اشتباه استراتژیک، همه تخم‌مرغ‌هایشان را در سبد طالبان گذاشتند و براساس آن به تطهیر طالبان می‌پردازند؛ بسیار سخت است که جامعه و افکار عمومی را از حقایق منحرف کرده و حتی خون شهدای دیپلمات ایرانی و هزاران شیعه افغانستانی را توجیه می‌کنند تا از طالبان تصویر یک شریک مطمئن بسازند اما غافل هستند از اینکه طالبانی که با تفکرات سعودی تربیت شده و با حمایت‌های آمریکا قدرت گرفته یک روزی دوباره به دامان سازندگان خود برمی‌گردد.
نیروهای دولتی افغانستان 24 شهرستان را از تروریستهای طالبان پس گرفتند
آخرین خبر از اوضاع میدانی در افغانستان حاکی است وزارت دفاع این کشور اعلام کرد در ادامه نبردهای سنگین 24 شهرستان را از گروه طالبان پس گرفته و آمادگی بازپس گیری دیگر شهرستانها را دارد. "فواد امان" معاون سخنگو وزارت دفاع افغانستان اضافه کرد که مناطق وسیعی در مسیر استانهای سمنگان و بلخ از وجود طالبان پاکسازی و حمله طالبان به شهر شبرغان مرکز استان جوزجان به سختی شکست خورده و تلفات سنگینی بر طالبان وارد شده است.
به گفته وی در اطراف شهر شبرغان 81 کشته طالبان در صحنه نبرد باقی مانده و برخی منابع از کشته شدن فرمانده عمومی جنگ طالبان در این استان نیز خبر داده‌اند.او تصریح کرد که در 48 ساعت گذشته چهار شهرستان را در استانهای بامیان، نیمروز و پروان از کنترول طالبان خارج کرده‌اند.
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی تروریستهای طالبان گفته که جنگجویان این گروه تنها از 4 شهرستان عقب نشینی کرده‌اند.
طالبان این روزها بر شهر قندهار در جنوب این کشور متمرکز شده و حملات سنگینی را به مواضع نیروهای دولتی آغاز کرده و پیشروهایی در این منطقه داشته‌اند. استاندار قندهار افغانستان با بیان اینکه پیشروی طالبان در این مناطق به دلیل برتری نظامی این گروه نبوده بلکه معامله برخی از افراد و بزرگان قوم باعث این پیشروی شده و هشدار داد که وضعیت در روزهای اخیر تغییر خواهد کرد.
وی گفت که این افراد برخی مناطق را بدون درگیری به طالبان واگذار کرده‌اند و قندهار از نظر نظامی سقوط نکرده است.وی افزود برخی پاسگاه‌ها در شهرستانهای این استان وجود دارد که چهار روز پیش رها شده و طالبان تاکنون هم به آن پاسگاه‌ها نرفته‌اند.وی هشدار داد که پس از شکست طالبان با افرادی که در سقوط این پاسگاه‌ها دست داشته‌اند تسویه حساب خواهد کرد.
گروه طالبان همچنین شب گذشته به تعدادی مناطق مرزی شهرستان جاغوری حمله کردند و پس از نبرد شدید با نیروهای دولتی شکست خورده و با دادن تلفات مجبور به عقب نشینی شدند. طالبان حدود 25 روز پیش حملات خود را بر شهرستان شیعه نشین جاغوری آغاز کردند که تاکنون نیز درگیری ادامه دارد.


ارسال دیدگاه
نام: ایمیل: دیدگاه: