پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

ثبت نام

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:



۱۱

خرداد
۱۴۰۰
صفحه خبر: سخنگوی دولت گفت: طبیعی است که بخاطر پیچیدگی‌هایی که تحریم‌های متعدد در دولت ترامپ و پیشرفت‌های فنی هسته‌ای در پاسخ به آنها ایجاد شده، جزییات زیادی باید مورد بررسی و بحث قرار بگیرد اما هیچکدام از این موانع غیرقابل عبور نیستند و با اراده سیاسی در پایتخت‌ها این اختلاف‌های جزئی نیز به پایان خواهد رسید. بنابراین، ما بسیار امیدواریم که تا پیش از انتقال تصدی دولت بتوانیم احیای کامل برجام را اعلام کنیم.
علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود با اشاره به اینکه مذاکرات وین تحت تاثیر انتخابات قرار نخواهد گرفت، اظهار کرد: این مذاکرات براساس رویه‌ای مستقل و قانونی خود و در چارچوب سیاست‌های کلی نظام و با هدایت رهبری تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه خواهد داشت. همانطور که بارها گفته ایم، دولت مصمم است رسالت خود را انجام داده و کشور را بدون تحریم‌های غیرقانونی تحویل دولت آینده بدهد.
آحاد جامعه آنچه را که انتظار داشت در میان نامزدهای نهایی نمی‌بینند
سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه امروز در راه تداوم جمهوریت برخی گلایه و انتقاد دارند که دامنه انتخاب‌ها محدود شده است، گفت: امروز شاید همه آحاد جامعه آنچه را که انتظار داشتند در میان نامزدهای نهایی نمی‌بینند اما جامعه ما نشان داده که همیشه فرصت‌‌هایی باور نکردنی خلق می‌کند. بیایید به یاد بیاوریم که جمهوریت همان نیرویی جادویی و الهی است که پیش از این توانسته بود مرجع تقلیدی تنها و بدون پشتوانه‌های مادی در جماران را به منبع قدرتی حیرت آور و الهام بخش برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان تبدیل کند.
هیچ بن‌بستی در مذاکرات وین وجود ندارد
سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که برخی تحلیل می‌کنند که غرب به ویژه آمریکا منتظر نتیجه انتخابات ایران هستند تا چگونگی پیشبرد مذاکرات را مشخص کنند و نظر دولت در این باره، گفت: هیچ بن‌بستی در مذاکرات وین وجود ندارد. مذاکرات به مرحله‌ای رسیده که باید در مورد تعداد معدودی مسائل کلیدی تصمیم‌گیری شود و این مسائل هم دقت و وسواس و زمان مورد نیاز خود را می‌طلبد. ما نه اجازه می‌دهیم که گفت‌وگوها فرسایشی شود و نه تعجیلی برای رسیدن به توافق داریم. ملاک و سنجه ما حقوق ملت و تامین منافع عالی مردم و نظام است.
وی تصریح کرد: اما نکته قابل توجه این است که فصل انتخابات برکات زیادی دارد از جمله اینکه برخی از افراد که طی سالهای اخیر حتی حاضر نبودند که فشار تحریم را در وضعیت اقتصادی کشور به رسمیت بشناسند؛ سالها با پذیرش کنوانسیون‌های FATF مخالفت می‌کردند و یا با سیاست‌های دولت در دفاع از آزادی‌های قانونی شهروندان در فضای مجازی مخالف بودند، امروز پیشگام‌تر از دولت دنبال رفع تحریم‌ها هستند و از گشایش در فضای مجازی صحبت می‌کنند. البته ما از همین مواضع در جهت دفاع از حقوق مردم، استقبال می‌کنیم و آن را به فال نیک می‌گیریم.
خوشحالیم که امروز خیلی‌ها به دیدگاه دولت رسیده‌اند
سخنگوی دولت یادآور شد: خوشحالیم که امروز خیلی‌ها به دیدگاه دولت رسیده‌اند و در مورد تعامل با جهان همه سخن می‌گویند. از یاد مردم نرفته که در همین چند سال پیش آوردن نام برجام مثل بیان یک امر کفرآمیز تلقی می‌شد.
ربیعی با بیان اینکه امروز با یک موج القایی جدید نیز روبرو شده‌ایم و عده‌ای با فرافکنی از عدم مشارکت احتمالی مردم در انتخابات، می‌گویند این بی‌میلی بخاطر عملکرد دولت در سال‌های اخیر است، اظهار کرد: اول اینکه تفکر دولت بر مشارکت گسترده و حداکثری در هر شرایطی است. توصیه دولت به مردم شریف ایران حضور داشتن پای صندوق‌ها و مشارکت با هر سلیقه‌ای است.
وی افزود: اما جالب است این روزها می‌شنویم که عده‌ای می‌خواهند با فرار رو به جلو احتمال مشارکت کم را به نارضایتی از دولت گره بزنند این هم از اتفاقات بسیار عجیب است. در زمانی که دولت نجیبانه با سکوت فقط به دنبال مشارکت حداکثری است این گونه بیانات نوعی نیش زدن به جامعه است. اگر مردم به آینده امید داشته باشند و توانایی انجام آن را در نامزدها ببینند، برای تغییر وضعیت موجود اتفاقاً مشارکت بیشتری هم خواهند داشت.
مناسبات ایران و ونزوئلا علیه هیچ کشور ثالثی نیست
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره سفر دو کشتی نیروی دریایی ایران به سمت ونزوئلا گفت: هیچ امر غیرطبیعی در مناسبات دوستانه و مرسوم میان ایران و ونزوئلا وجود ندارد و جمهوری اسلامی ایران حق سلب ناپذیر خود می‌داند که با همه ملت‌های جهان و براساس قوانین و مقررات بین‌المللی روابط دوستانه خود را در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی و به منظور تقویت همکاری‌های دوجانبه و صلح بین‌المللی پیگیری کند.
برای تعمیق همکاری با همسایگان نیاز به تحریم‌زدایی داریم
ربیعی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره آخرین راه‌حل برای پرداخت بدهی عراق به ایران تاکید کرد: در ماههای گذشته، بسیار شنیده‌ایم نیازی به رفع تحریم نداریم و با همسایگان مشکلات تبادلات ارزی را حل خواهیم کرد. واقعیت امر این است که تحریم‌های یکجانبه دولت آمریکا در سه سال گذشته آنقدر سنگین و بی‌رحمانه به منظور نابودی اقتصاد ایران طراحی شده بود که حتی به دوستان نزدیک ما در جهان هم اجازه نادیده گرفتن آن تحریم‌ها را نمی‌داد.
مصلحت عمومی را به منافع دولت در گفتن واقعیت‌ها ترجیح دادیم
سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که تحریم و کرونا موجب فشارهای اقتصادی زیادی به کشور شده اما نامزدهای انتخابات هیچ اشاره‌ای به این نمی‌کنند، تصریح کرد: متاسفانه این رویه‌ای بوده که به‌رغم تلاش و خواهش دولت برای پرهیز از تحریف و دروغ پراکنی، در سه سال گذشته شاهد آن بودیم و تاثیر بسیار زیادی در جعل واقعیت‌ها و ناامیدکردن مردم داشت و امروز آثار آن را در بی‌تفاوتی طیفی از مردم نسبت به کارآمدی نظام می‌بینیم. ما تنها کشور در جهان بودیم که همزمان با آوار شدن حجم بی‌سابقه‌ای از تحریم‌ها که یک ملت به خود دیده با شیوع کرونا که ضربات دیگری به اقتصاد کشورمان وارد کرد، مواجه بودیم.
ربیعی ادامه داد: این بحران‌های همپوشان، درآمد کشور ما را به کمتر از یک دهم سال‌های پیش ازتحریم و کرونا کاهش داد درحالیکه هزینه‌های اداره کشور به بخاطر تورم و افزایش هزینه‌های زندگی و درمان به چندین برابر رسید. این بی‌انصافی‌ها ظلم مضاعفی نه فقط به دولت بلکه به مردم هم بود و مردم را از فهمیدن واقعیت‌ها محروم کرد و به امیدشان آسیب وارد کرد.
وی تاکید کرد: امروز هم گاهی می‌بینیم که برخی جریان‌های سیاسی و اظهارات مطرح شده در تبیلغات انتخاباتی، با کلی گویی‌های بی‌نتیجه و فرافکنی، همچنان دیواری کوتاه‌تر از دیوار دولت پیدا نمی‌کنند و به روند تحریف واقعیت‌ها ادامه می‌دهند.
دولت بعد میوه مدیریت دولت و استقامت مردم در سختیها را خواهد چید
ربیعی تصریح کرد: دولت آینده فارغ از اینکه متعلق به کدام جریان سیاسی باشد، میوه مدیریت دولت و استقامت مردم در سختیها را خواهد چید و در یک سال آینده حتی با یک مدیریت متوسط شاهد کاهش نرخ ارز و کاهش نرخ تورم خواهیم بود.
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه اگر مدیریت منابع و هزینه‌ها بخوبی انجام نگیرد این دوره رونق، ممکن است عمر کوتاهی داشته باشد، افزود: البته یک دولت فقط با سرمایه اجتماعی بالا می‌تواند جامعه را در سراشیبی‌ها بطور امن و کنترل شده به مقصد برساند. ما امیدواریم که در طول تبلیغات، بجای حمله و نفی تلاش‌های دولت، برای مدیریت بستری که دولت مقدمات آن را تا حد مقدور با توجه به محدودیت‌ها و امکانات فراهم کرده، برنامه‌ها اعلام شود و نخبگان جامعه و مردم بتوانند که در فضایی آزادانه و رقابتی به نقد و بررسی این برنامه بپردازند و فرد اصلح برای اداره قوه مجریه را انتخاب کنند.
پرونده فایل صوتی منتشر شده ظریف در دادسرای تهران
ربیعی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده فایل صوتی منتشر شده ظریف اعلام کرد: طبق اطلاع‌رسانی ازسوی قوه قضاییه در این ارتباط پرونده‌ای در دادسرای تهران تشکیل شده است. این پرونده تیم‌های تخصصی از ضابطان وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه و مرجع قضایی در یک تیم مشترک قضایی، امنیتی و اطلاعاتی پرونده را پیگیری می‌کنند. حتما به محض دستیابی به نتیجه، اطلاع‌رسانی خواهند کرد. آنچه مشخص است این است که انتشار این فایل توطئه‌ای علیه دولت و نظام بود.
امیدواریم بتوان با حداقل خاموشی از تابستان سخت امسال با کمترین خاموشی عبور کنیم
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی جبران خسارتهای ناشی از قطع برق به مردم اظهار کرد: امسال، سالی بسیار استثنائی از نظر مصرف برق است. افزایش شدید و زودهنگام دمای هوا در کشور منجر به افزایش قابل توجه مصرف برق شده است، خشکسالی نیز منجر به کمبود تولید نیروگاه‌های برق آبی شده و به همین دلیل شکافی بین تولید و مصرف ایجاد شده است که در یکی دو روز ابتدای خرداد ماه، خاموشی‌هایی را به دنبال داشت که خوشبختانه با همکاری خوب مردم، صنایع و کشاورزان، محدودیت‌های ایجاد شده به حداقل میزان ممکن کاهش یافته است.
جزئیات نامه روحانی به شورای نگهبان
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره جزییات نامه رئیس‌جمهور به شورای نگهبان درباره ردصلاحیت نامزدها و آیا اینکه پاسخی در این زمینه اعلام شد، اظهار کرد: رئیس‌جمهور در این 8 سال در موارد متعددی با توجه به اختیاراتی که در قانون اساسی تصریح ‌شده است، اقدام به نامه نگاری و هشدار کرده‌اند. در این مورد هم با نگرانی از تحقق ضرورت مشارکت حداکثری و با دیدی مشفقانه،‌ مطالبی را متذکر شدند.
وی افزود: بنابراین، رئیس‌جمهور به وظیفه قانونی خود عمل کرده و محتوای نامه هم درباره الزامات مشارکت بوده است. همچنین فصل الخطاب همه ما، بیانات رهبری است.


ارسال دیدگاه
نام: ایمیل: دیدگاه: