شنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

ثبت نام

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:



۰۲

خرداد
۱۴۰۰
صفحه اقتصادی: در دو استان البرز و خراسان رضوی، جداول خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده از دیروز منتشر و در اختیار مردم قرار گرفت و انتشار و اعلام جداول خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده در بقیه استان‌ها بویژه تهران، در انتظار تصمیم‌گیری است.
استان خراسان رضوی و استان البرز، دو استانی هستند که نخستین جداول خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده در این استان‌ها اطلاع‌رسانی شد و بررسی‌های تسنیم نشان می‌دهد اعلام جداول خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده در بقیه استان‌ها به ویژه تهران، در انتظار تصمیم‌گیری است.
مصرف برق در روزهای اخیر رکورد زده و نبود نیروگاه‌های برق آبی موجب شده تا تامین برق کشور با مشکل مواجه شود؛ محمدحسن متولی زاده - مدیرعامل توانیر - درباره دلیل بهم خوردن تراز تولید و مصرف برق گفته بود که خشکسالی و غیرممکن شدن استفاده از برخی نیروگاه‌های برق آبی، افزایش دما و بالا رفتن مصرف برق، ورود زودهنگام چاه‌های کشاورزی و در نهایت پدیده جدیدی به نام رمزارزها چهار دلیل اصلی افزایش شدید مصرف برق و بهم خوردن تراز تولید و مصرف به شمار می‌روند.
براساس آخرین آمار سرعت رشد مصرف برق در کشور افسارگسیخته شده و طی روزهای اخیر، شاهد ثبت اوج‌های مصرف برق به مقادیری هستیم که در زمان مشابه سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده‌اند. برای نخستین بار در تاریخ کشور در اردیبهشت ماه شاهد رسیدن رکورد مصرف برق به مرز 54 هزار مگاوات هستیم. طبق آمار رسمی شرکت مدیریت شبکه برق ایران در روز بیست و نهم اردیبهشت ماه 1400 مصرف برق در اوج روزانه به 53 هزار و 759 مگاوات رسید. این درحالی است که اوج مصرف برق در روز مشابه سال قبل، 45 هزار و 270 مگاوات بوده و رشد بیش از 8500 مگاواتی نسبت به زمان مشابه سال قبل، رشدی عجیب و نیازمند مدیریت است.
ازسوی دیگر امسال صنعت برق با پدیده جدیدتر استخراج رمز ارز خانگی به دلیل افزایش بهای این ارز و جذابیت بیشتر آن از برق رایگان روبرو است. همین جذابیت سبب فعالیت بیشتر برای استخراج رمز ارز از برق با بهای کم خانگی شده و معضل صنعت برق را تشدید کرده است، البته صنعت برق از برخورد قاطع و جدی با استخراج کنندگان غیرمجاز رمزارزها خبر داده و بر آن تاکید دارد اما قیمت سرسام آور ارزهای مجازی نمی‌تواند مانعی برای این مساله باشد.
مجموع این مسائل موجب شده تا کل کشور درگیر خاموشی‌های پراکنده و بدون اطلاع قبلی شود هرچند که به تازگی مصطفی رجبی مشهدی - سخنگوی صنعت برق کشور اعلام کرد که صنعت برق برنامه‌ای برای انتشار جداول خاموشی ندارد اما اکنون به اعتقاد کارشناسان، قطعی‌های مکرر برق در سراسر کشور گویای الزام انتشار این جداول است. با توجه به اینکه قطع برق مشترکان بدون اطلاع قبلی عواقب زیادی دارد بهتر است صنعت برق انتشار جداول خاموشی را به عقب نیندازد و هرچه سریعتر جداول خاموشی منتشر شود.
برق ادارات پرمصرف تهران قطع شد
مدیرعامل شرکت برق تهران بزرگ گفت: با هدف کاهش بار شبکه برق تهران، انشعاب تعدادی از وزارتخانه‌ها و ادارات بزرگ این شهر قطع شد.
حسین صبوری در این باره اظهار داشت: با توجه به اطلاع‌رسانی گسترده در خصوص لزوم کاهش و مدیریت مصرف برق به ویژه در بخش اداری، متاسفانه برخی از وزارتخانه‌ها و ادارات با وجود هشدارها و اخطارهای مکرر، مصرف برق خود را به میزان تعیین شده کاهش ندادند و به همین دلیل به منظور جلوگیری از بروز خاموشی گسترده در کلان شهر تهران، این شرکت براساس دستورالعمل‌های ابلاغی اقدام به قطع برق این دستگاه‌ها کرد.
وی با بیان این که کاهش و مدیریت مصرف برق در این برهه زمانی برای تامین برق کشور بسیار حیاتی است، تاکید کرد: هر سازمان و نهاد دولتی که ابلاغیه‌های مربوط به مدیریت مصرف را رعایت نکند بطور حتم با قطع برق مواجه خواهد شد.
در همین حال دیروز سخنگوی صنعت برق نیز اعلام کرد: برق 4 سازمان دولتی به دلیل رعایت نکردن الگوی مصرف اعلام شده، با ابلاغ قبلی، قطع شد. مصطفی رجبی مشهدی افزود: برق این سازمان‌ها که پیشتر نیز نسبت به رعایت نکردن سقف و الگوی تعیین شده اخطار دریافت کرده بودند، قطع شد.
وی ادامه داد: وزارت صمت، بانک ملت(مرکزی)، بنیاد تعاون و سازمان ثبت و اسناد کشور4 ساختمانی است که برق آنها با هماهنگی و ابلاغ قبلی، قطع شد.
به گفته رجبی مشهدی، براساس ابلاغ صورت گرفته توسط وزارت نیرو، سازمان‌های دولتی باید مصرف برق خود را 50 درصد کاهش دهند.
مراکز مجاز استخراج رمزارز خاموش می‌شوند
بمنظور تامین برق مشترکان و کمک به جلوگیری از بروز خاموشی، مراکز استخراج رمز ارز در ساعات اوج مصرف برق از روز شنبه اول خرداد خاموش می‌شوند.
هم‌اکنون مصرف برق مراکز استخراج رمز ارز که بصورت مجاز فعالیت می‌کنند، به 300 مگاوات می‌رسد که طبق اعلام مصطفی رجبی مشهدی - سخنگوی صنعت برق، این میزان بمنظور حفظ تعادل و پایداری شبکه برق، قطع می‌شود.
به گفته وی براساس بارهای شناسایی شده و برآوردهای صورت گرفته در مانورهای برگزار شده، درحال حاضر بیش از 2000 مگاوات برق در مراکز غیر مجاز استخراج رمز ارز در کشور مصرف می‌شود که این مصارف غیرقانونی به دلیل اتصالات نادرست و افزایش نقطه‌ای مصرف برق باعث آسیب دیدگی و حتی سوختن تجهیزات شبکه شده که خاموشی‌هایی را به دنبال خواهد داشت.
رجبی مشهدی با بیان اینکه مصارف غیرقانونی باعث ایجاد نوسان در شبکه برق می‌شوند، از مشترکان خانگی که از دستگاه ماینر و تجهیزات مربوطه برای استخراج رمز ارز در منزل استفاده می‌کنند خواست که سریعتر نسبت خاموش کردن اقدام کنند.
وی تصریح کرد: در صورت عدم قطع و شناسایی، علاوه بر ضبط تجهیزات تا تعیین تکلیف نهایی، برق منزل این دسته از مشترکان متخلف نیزقطع خواهد شد.


ارسال دیدگاه
نام: ایمیل: دیدگاه: